۰
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
"اندر حکایت "رفیق بد" و بی تاثیر نبودن " ذغال خوب

افزایش رواج اعتیاد بین جوانان بیکار سیستان و بلوچستان 

در سیستان و بلوچستان خانواده‌های زیادی نگران فرزندان جوان معتاد خود هستند و این درحالی است که هیچ کاری از دست آنها برای نجات این افراد بر نمی‌آید.
اعتیاد
اعتیاد
 
به گزارش ندای هیرمند؛امروزه یکی از جدی ترین بحران های اجتماعی را می توان معضل اعتیاد جوانان نام برد که گریبان گیر بسیاری از افراد جامعه خانواده ها شده است.
 
اما این معظل از کجا شروع می شود و ریشه آن به کجا ختم می شود؟ از جمله گرایش جوانان به مواد مخدر همانند سیگار را می توان رفیق بد معرفی کرد که نقش به سزایی در خانمان سوز کردن یک فرد دارد.
 
از آنجایی که در جوامع بسیاری از جوانان با مشکلات عمده ای رو به رو هستند،تعارف یک نخ سیگار می تواند شروع یک پایان تلخ بر فرد لقب گیرد.
 
عمدتاً اکثریت قشر جوان با معضل بیکاری روبه رو هستند،بیکاری آفتی در جامعه می باشد که زمینه ساز بسیاری از ناهنجارهای اجتماعی  از جمله گرایش به مواد مخدر و در نهایت  این گرایش به دزدی و سایر ناهنجارهای 
دیگر روبه رو می شود.
 
استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های پر حاشیه در بحث قاچاق مواد مخدر از کشور همسایه افغانستان است که خود به خود بسیاری از مردم را نا خودآگاه در گیر این ماجرا خواهد نمود.
 
نبود زمینه اشتغال در مناطق محروم و دور افتاده استان سیستان و بلوچستان و به تبع آن گرفتار شدن برخی از مردم این مناطق در دام قاچاقچیان مواد مخدر برای کسب در آمد از طریق قاچاق این مواد و بروز برخی ناامنی‌ها که
قاچاقچیان مواد مخدر در مسیر قاچاق این مواد به وجود می‌آورند، در کنار تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی ترانزیت این مواد از جمله مشکلات و معضلات استان‌های جنوب‌شرقی کشور است.
 
البته امروزه با درایت نیروی انتظامی کشفیات مواد مخدر در این استان افزایش داشته است و این خود می تواند نیمی از معضل اعتیاد این منطقه را کاهش دهد.
 
در حالی که سالانه میلیارد‌ها تومان سود حاصله از عبور مواد مخدر از نوار مرزی سیستان‌وبلوچستان به جیب قاچاقچیان بین‌المللی سرازیر می‌شود، ضرر و زیان ناشی از فعالیت این افراد دراین منطقه آلوده شدن جوانانی است که نا
خواسته وارد این وادی می‌شوند.
 
رواج اعتیاد بین جوانان بیکار سیستان و بلوچستان که اکثرا از خانواده‌های فقیر و نیازمند هستند آمار طلاق را در این منطقه بشدت افزایش داده است،در سیستان و بلوچستان خانواده‌های زیادی نگران فرزندان جوان معتاد خود هستند
و این درحالی است که هیچ کاری از دست آنها برای نجات این افراد بر نمی‌آید؛ زیرا این افراد برای تامین معاش و خرید مصرف روزانه موادمخدر یا باید دنبال کار‌های خلاف از قبیل سرقت، بزهکاری یا کار‌های خلاف‌شرع بروند یا دنبال
کسب و کارباشند؛ اما متاسفانه در این استان تعداد بیکاران بسیار زیاد است و این در حالی است که هیچ‌کس حاضر نمی‌شود به افرادمعتاد کاربدهد.
 
اشتغال پایدار در منطقه سیستان وجود ندارد
 
هوشنگ ناظری در جلسه  شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان زابل، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه منطقه سیستان که هم مرز با کشور افغانستان بوده و اشتغال پایدار به میزان کافی وجود ندارد، باید متولیان امر نسبت
به راه‌اندازی مرکز کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان و کودکان به جدییت اقدام کنند.
 
فرماندار ویژه زابل با اشاره به فعالیت کمپ نیاتک، افزود: نبود اشتغال مناسب در منطقه، یکی از دلایل اصلی رواج یافت اعتیاد در بین افراد به ویژه سنین جوان است.
 
این مسئول ادامه داد: نگهداری افراد بعد از دوران ترک اعتیاد بسیار مهم است که باید شرایط لازم برای حفظ سلامت افراد فراهم شود.
 
وی بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته، اختصاص تسهیلات اشتغالزایی به افرادی که دوران ترک اعتیاد خود را به سلامت سپری کرده‌اند، از طریق صندوق کارآفرینی امید اجرایی شده تا اشتغال نسبی فراهم شود.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
کد مطلب: 422525
نام شما
آدرس ايميل شما

توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی