۰
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۱

معتادان "سربی "روی خط مرگ /باز هم پای مافیای موادمخدر در میان است

در حالی آما ر مرگ و میر معتادان با مسمومیت با سرب در جنوب شرق افزایش یافته که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 60 درصد معتادین استان از اعتیاد تزریقی به خوراکی روی آورده اند.
معتاد
معتاد
به گزارش ندای هیرمند به نقل از عصرهامون، مواد مخدر چهارمین تهدید بزرگ جهان بعد از فقر، آلودگی محیط زیست و بمب هسته ای می باشد. در یک سال گذشته میزان مسمومیت با سرب در میان معتادان در سراسر کشور افزایش یافته است و به نظر می رسد تریاک آلوده به سرب در سراسر کشور توزیع شده باشد.
  ترياك آلوده به سرب به گفته رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد كميته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام: قاچاقچيان مواد مخدر، به دليل ارزاني سرب همچنان ترياك را با اين ماده نصف به نصف مخلوط مي كنند كه مصرف آن معتادان را مسموم كرده و كبد، طحال،‌ كليه و در نهايت مغز آنها را از بين مي برد. سعيد صفاتيان در گفت و گو با یکی از رسانه ها افزود: از آنجا كه ناخالصي در ترياك به وسيله اضافه شدن سرب زياد شده، بايد دنبال باندهاي بزرگ قاچاقچيان بود تا بتوان اين ميزان ناخالصي را كمتر كرد تا معتادان نيز كمتر دچار مسموميت با سرب شوند. وي اظهار داشت: به خاطر افزايش وزن ترياك بسياري از قاچاقچيان سرب را به ترياك اضافه مي كنند، البته قيمت پايين سرب نيز مي تواند يكي از دلايل آن باشد.
  معتادان در معرض مرگ فوري اين كارشناس اعتياد به عوارض مصرف زيادي سرب در بدن افراد معتاد اشاره كرد و افزود: ابتدا عوارض حاد مانند عوارض گوارشي، درد زير ناف و چيزي شبيه دردهاي آپانديسيت، يبوست، تهوع و استفراغ در فرد معتاد مشاهده مي شود و در موارد مزمن نيز موجب از بين بردن كبد، طحال، كليه و در نهايت مغز مي شود. وي اختلال ذهني، ياديگري و حافظه را از جمله ديگر عوارض مصرف ترياك با ناخالصي سرب برشمرد و خاطرنشان كرد: در صورتي كه ترياك سرب داشته باشد براي مادراني كه نوزاد شيرخواره دارند به مراتب بسيار خطرناك تر است تا حدي كه اعلام شده براي اين كودكان و نوزادان 6 برابر خطرش بيشتر است.
  گرایش 60 درصد معتادان تزریقی استان به خوراکی رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در سال گذشته 60 درصد معتادین استان از اعتیاد تزریقی به خوراکی روی آورده اند. محمود رضا میری در جلسه شورا هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد:در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعداد کل مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر 110 مرکز می باشد که از این تعداد، 25 مرکز، مراکز کاهش آسیب است که در حال حاضر 10 مرکز فعال و بقیه در حال فعال شدن می باشند. وی با بیان اینکه از تعداد کل مراکز سوء مصرف مواد مخدر 10 مرکز دولتی و مابقی خصوصی می باشند، افزود:در این مراکز یک هزار و صد نفر تحت پوشش هستند. دکتر میری خاطر نشان کرد: در راستای برنامه عظیم طرح تحول، مجوز استخدام 25 نفر کارشناس روانشناسی بالینی اخذ شده که تاکنون 16 نفر در مراکز جامع سلامتی و 9 نفر دیگر طی یک ماه آینده جذب خواهند شد. وی، عمده فعالیت این کارشناسان روانشناسی بالینی را مسائل مربوط به اعتیاد عنوان کرد. میری تصریح کرد: برای نجات یک فرد معتاد از باتلاق اعتیاد هیچ وقت دیر نیست. ایدز با سرعتی باور نکردنی در حال گسترش در سراسر جهان است. بیشترین مبتلایان ایدز در ایران معتادین تزریقی هستند که با سرنگ مشترک به خود ماده تزریق می کنند. وی افزود: به طور كلي افراد معتاد به مواد مخدر دچار سوء تغذيه هستند و با توجه به اين امر، براي كمك به ترك اعتياد درك نقش تغذيه اهميت فراواني دارد.
  هشدار کارشناسان دکتر محمد نيك اقبال، معاون پژوهش و آسیب‌های اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به یکی از رسانه ها گفت: این ستاد نسبت به وجود سرب در تریاک، شیشه و هروئین و مسمومیت ناشی از سرب موجود در این مواد و حتی احتمال مرگ برخی معتادان هشدار داده و ذهن آحاد جامعه را در این باره روشن کرده است. وی درباره سابقه این نوع مسمومیت‌های مخدری می‌افزاید: وجود گزارش‌هایی درباره مرگ به واسطه وجود سرب در مواد مخدر در سال‌های پیش تأیید شده بود، اما خوشبختانه در ماه‌های منتهی به نوروز 95 گزارشی از مرگ معتادان به دلیل مسمومیت سرب نداشته‌ایم، اما با توجه به گزارش‌های واصله از مسمومیت معتادان با سرب در هفته های اخیر، باید نسبت به این موضوع هشدار داد و مسؤولان و خانواده های معتاددار باید هوشیار باشند و چاره‌جویی کنند. این پژوهشگر مواد مخدر می‌گوید: معتادان طی هفته‌های اخیر با دردهای حلقی، دردهای گوارشی، بی‌حالی عمومی، دردهای مفصلی، کم خونی، مشکلات عصبی و دیگر علایم ویژه مسمومیت با سرب به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و آزمایش‌های دقیق نشان دهنده این واقعیت است که سطح سرمی سرب در خون این افراد چندین برابر بیش از حد مجاز بوده و نشانه های درد و بیماری‌شان ناشی از مسمومیت با عنصر سرب است.   انتهاي پیام/9031
کد مطلب: 424159
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی