۰
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
ندای هیرمند گزارش می دهد؛

پناهندگی به شهرهای بزرگتر کشور معضلات بیکاری در سیستان/کودکی که به جای مدرسه بر سر ساختمان می رود+تصاویر

افزایش رو به رشد مهاجرت و دست فروشی مواد مخدری همچون ناس و همچنین قاچاق انسان از مرز استان سیستان بلوچستان معضلاتی است که بر اثر بیکاری و به وجود آمده و امروزه بیش از پیش به روند آن افزوده می شود.
کارگری ساختمان
کارگری ساختمان
به گزارش ندای هیرمند؛ امروزه معضلات اجتماعی از قبیل سرقت، دست فروشی و... را میتوان پیامد بی کاری جوانان دانست که در حال حاضر رو به رشد است.

طبق گزارش مرکز آمار امروزه در کشور هفت ملیون بیکار وجود دارد که بیشتر آنان را زوج های جوان و افراد جویای کار تشکیل می دهند،وجود هفت ملیون بیکار در کشور خود نشان از آن دارد که تا کنون دولت نتوانسته است در راستای اشتغالزایی گام بردارد.

افزایش رو به رشد مهاجرت و دست فروشی مواد مخدری همچون ناس و همچنین قاچاق انسان از مرز استان سیستان بلوچستان معضلاتی است که بر اثر بیکاری و به وجود آمده  و امروزه بیش از پیش به روند آن افزوده می شود.

محمد بزی یکی از کارگران ساختمان حوزه هیرمند است که با بیش از چندین سال سابقه کار از مشکلات خود می گوید:یکی از معضلاتی که در حوزه سیستان مشاهده می شود ساخت و ساز پایین در این منطقه است.

وی افزود: به دلیل فقر و درآمد پایین مردم امروزه ساخت و ساز متوقف شده است و افرادی نیز که دستشان به دهانشان می رسد از این منطقه مهاجرت کرده اند و به شهرهای بزرگتر کشور از دست طوفان ها و مشکلات پناه برده اند.

بزی بیان داشت: حتی کارگری ساختمان دیگر در سیستان موجود نیست و افرادی که تنها همین کار از دستشان برمی آید باید با یارنه نقدی زندگی خود را بگذرانند، و یا به کمیته امداد امام خمینی (ره) مراجعه کنند تا مبلغ ناچیزی بتوانند دریافت کنند.
 

 

وی زندگی در سیستان را بسیار دشوار دانست و افزود : جوانان بسیاری از فرط بیکاری به مواد مخدر روی می آورند موادی که بهانه ای برای تسکین مشکلات آنان شده است و هر روز افراد زیادی در جامعه به این مواد خانمان سوز گرفتار می شوند.

وی که به دلیل کار  در جهت امرار معاش خود و خانواده  توانایی کار خود را تا حدود زیادی از دست داده است به کمک فرزند کوچکش به سر ساختمان ها ی در دست ساخت می رود و تنها پول یک نفر را دریافت می کنند.

ابراهیم بزی فرزند وی است که  به کمک پدرش شتافته بود گفت: در قبال مبلغ ناچیزی به پدر کمک می کنم ، پدرم به دلیل کار زیاد در اوج جوانی شبها به دلیل کمر درد و بدن درد زیاد نمی تواند بخوابد و این رنج زیادی به ما وارد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به مدرسه هم می رود گفت : در فصل تابستان که بیکاری دانش آموز بیشتر است صبح و بعد از ظهر بر سر ساختمان می آیم و در در فصل مدارس نیز در برخی روزها که کار زیاد است به جای مدرسه به سر کار می روم  و به پدر مریضم کمک کرده باشم.

 

در شهرستان هیرمند شبانه برخی افراد با جمع آوری پسمانده های غذا و قوطی های پلاستیکی نوشابه زندگی می کنند، و از این راه تنها می توانند پول مواد خود را بدست آورند و اگر خوش شانس باشند شاید بتوانند شکم خود را نیز سیر بگردانند.

برخی از خانواده ها نیز به دلیل ازدواج با اتباع بیگانه از دریافت یارانه نقدی محروم هستند و تنها چشم امید به روزهای آینده سیستان دارند،ح.م یکی از افرادی است که با ازدواج با دختر ایرانی نتوانسته است اندک درآمد یارانه ای را نصیب خود بگرداند و می گوید: دارای چهار فرزند هستم و که هر کدام را با نام برخی از اقوام فامیل خانمم دارای شناسنامه کرده ام تا از  تحصیل در آینده باز نمانند.

وی افزود: یارانه نقدی فرزندانم نیز در ازای شناسنامه به حساب همان خانواده واریز می شود و یارانه خانمم هم که ازدواج ما ثبت قانونی نشده است به حساب پدر و مادرش واریز می شود، بیش از هشت ماه از سال را در شهرایی همچون یزد و رفسنجان در جهت کارگری رجوع می کنم تا بتوانم یک ماه از سال را در کنار خانواده ام زندگی راحتی را بگذرانم.

این شخص که نخواست هویتش فاش شود بیان داشت : امروزه در شهرهای بزرگ اکثر کارگران از استان سیستان و بلوچستان هستند که بر سر ساختمان ها و یا نگهبانی باغ ها و همچنین پسته چینی در فصولی مختلفی از سال بر سر کار می روند، اشتغال هایی که نه تنها لذت زندگی جوانی را از آنها سلب کرده است بلکه دچار پیری زود رس در اوج جوانی خواهند شد.

وی بیان داشت : حجم کار ها به قدری سنگین است که برخی ها در همان جوانی مبتلا به هزاران بیماری می شوند و عمر مفید یک انسان کامل را هیچوقت نخواهند دید.
 
انتهای پیام/8136
 
کد مطلب: 424406
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی