۰
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۵

لبخند رضایت مردمان کویرنشین از حضور جهادگران/اینجا دانشجویان آتش به اختیارند

این روزها بازار اردوهای جهادی داغ است و جوانان تحصیل کرده می‌روند تا در این اردوها آتش به اختیاری را به اجرا بگذارند و لبخند رضایت را بر لبان مردمان کویر و مرزنشین بنشانند.
524
524
به گزارش ندای هیرمند به نقل از خبرنگار تسنیم در بیرجند، هوا گرم است و خورشید تا می‌تواند اشعه گرمای خود را بر تن خسته کویر می‌افکند. زمین‌های خشک و بی‌آب و علف در پی انتظار یک بارش و جوشیدن دوباره قنات‌ها و چشمه‌های خشکیده‌اند.
در کوچه پس کوچه‌های روستا خبری از بوی کاهگل و بازی‌های کودکانه نیست انگار اینجا محرومیت و فقر با یکدیگر دست و پنجه نرم می‌کنند و در اینجا گاهی مردم از کمترین امکانات حتی سرویس بهداشتی هم محروم‌اند.
اینجا مردم مسجد ندارند و خبری از غسالخانه نیست و مجبورند میت خود را در حیاط خانه غسل دهند.
اینجا هرچه نگاه کنی محرومیت و فقر است اما چشم‌هایی در انتظارند تا از آن سوی راه‌ها و پشت کوه‌ها افرادی  بیایند و خدمتی به این مردمان مرزنشین انجام دهند.

مرزنشینان در انتظار جهادگران
اینجا گرچه امکانات زیاد نیست اما هنوز عاطفه، مهربانی، صمیمیت و اخلاص در نگاه و رفتار تک تک مردمان موج می‌زند از آن پیر زن 70 ساله‌ای که هر روز چشم به جاده دوخته تا تانکر آبرسانی کامش را شیرین کند و مشهدی رمضان که دو فرزند معلول دارد و این روزها کشاورزی و دامداری برایش نان‌آور نبوده و بر روی زمین‌های مردم کار می‌کند تا خرج دوا و درمان فرزندانش را  دربیاورد.
اینجا همه از دیدن گروه‌های جهادی خوشحال می‌شوند و می‌دانند این گروه‌ها با آمدنشان شور و شادی و همکاری را دوباره به روستا باز می‌گردانند و برای مردم مسجد، حمام و سرویس بهداشتی می‌سازند.
اینجا همه می‌دانند اگر گروه جهادی بیاید زهرای 8 ساله دیگر مجبور نیست از درد دندان هر شب تا صبح بیدار باشد و دکتر دندانپزشک می‌آید تا درد دندانش را التیام بخشد.

لبخند رضایت مردمان کویرنشین از حضور جهادگران در مناطق محروم
چند سالی است که با فعال شدن گروه‌های جهادی در مناطق مرزی و خدمت‌رسانی آنان در عرصه‌های مختلف عمرانی، درمانی، بهداشتی و آموزشی لبخند رضایت بر لبان کویرنشینان جاری شده، لبخندی که گرچه به معنای رضایت کامل از حل مشکلاتشان نیست اما  نویددهنده این است که این جهادگران آمده‌اند تا مشکلات آنها را به گوش مسئولان برسانند البته اگر گوش شنوایی باشد.
آری این جهادگران با الگوبرداری از رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس که برای جهاد در راه خدا جان خود را فدا کردند اینک جهادی متفاوت و از رنگ و بویی دیگر رقم می‌زنند.
اردوهای جهادی تمرینی برای جهاد در زندگی است این توصیفی زیباست که ما را ناخودآگاه به یاد دلاوری‌های رزمندگانی می‌اندازد که امروز خاطر و یادشان برای ما الگو و نوری است در مسیری که امید است که همه ما ادامه دهنده راه آنها باشیم.
خودسازی و نزدیکی به خدا در اردوهای جهادی بیش از هر فضای دانشجویی دیگری قابل تحقق است و خداوند در قرآن وعده‌های الهی برای جهادگران داده است، جهادی که نه تنها باعث آبادنی، رشد فرهنگی و محرومیت زدایی از چهره نقاط محروم کشور می‌شود بلکه در آینده امور اجرایی کشور به دست مدیرانی با تجربه روحیه جهادی و بسیجی سپرده می‌شود.

اردوهایی که در سال‌های گذشته توسط جوانان انقلابی کشورمان به فرمان رهبر معظم انقلاب به شکوفایی رسیده و تبدیل به جبهه‌هایی از نوع جبهه‌های انقلاب شده که در آن اخلاص این جوانان با سازندگی نقاط محروم کشور و خودسازی رقم می‌خورد.
نام جهاد تداعی کننده عزمی جدی برای دفاع همه جانبه است و جهاد یعنی جنگیدن برای آزادی است و احساس مفید بودن و رها شدن از روز مرگی، جدا شدن از غوغای شهری و لذتی که تنها باید در اردوهای جهادی تجربه کرد.
اردوی جهادی برای هر فردی تعریفی خاص دارد. یکی آن را آمیزه‌ای از مهر، ایمان، عشق و برای خدمت‌رسانی به همنوع در مناطق محروم می‌بیند و دیگری آن را آزمونی برای سنجش خود دیده که ببیند چقدر می‌تواند در برابر ناملایمات از نفس خود مایه بگذارد.
اردوهای جهادی خمس آموزه‌های علمی، فرهنگی و هنری است
دانشجویان، دانش‌آموزان، طلاب، مهندسان و بسیجیان در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند تا خمس آموزه‌های خود را با آموختن بپردازند اما شاید در این روزها به این درک برسند که اینجا دانشگاهی دیگر برای اندوختن و یادگیری است.
جوانانی که  شاید برای بسیاری از آنها تحمل لختی نوازش‌های تند آفتاب کویری سخت باشد اما آمده‌اند برای یک هدف و آن هم شرکت در یک اردوی جهادی است.
آری اینجا روستاهای بخش درح شهرستان سربیشه 20 کیلومتری مرز افغانستان است. اینجاست که می‌توانی خدا را بیشتر و بهتر حس کنی در آسمان این منطقه خدا به وضوح دیده می‌شود. مردم روستا با آمدن این جهادگران به جنب و جوش آمده و هر کدام گوشه‌ای از کار را به دست می‌گیرند تا ساخت و ساز عمرانی زودتر انجام شود.
حسین کاظمی‌پور یکی از جهادگران اظهار داشت: ارودهای جهادی حرکتی انسان‌ساز است که چند سالی است به همت جهادگران بسیجی، طلاب، و دیگر اقشار جامعه برنامه‌ریزی شده است چون بسیار بوده‌اند افرادی که در این اردوها سیرکمال و سعادت را طی کرده‌اند.
وی افزود: این حرکت خودجوش که بنای آن بر عشق، ایمان، خدمت به محرومان نهاده شده است رهاورد انقلاب اسلامی ایران است.


کاظمی‌پور بیان کرد: امروز از خانواده اصلی خود جدا شدم اما در کنار خانواده دیگری هستم که اینها هم عضوی از خاک سرزمین مادریمان هستند و نمی‌شود برخی در رفاه و برخی دیگر از داشتن کم‌ترین امکانات بی‌نصیب باشند و ما در این ایام تلاش داریم تا جایی که بتوانیم ابتدا خودسازی کنیم و بعد برای مردم قدمی برداریم.
او معتقد است: در کنار مردم بودن، دیدن لبخند رضایت مردم بهترین توشه‌ای است که هر ساله از این اردوهای جهادی برای خود به ارمغان برمی‌دارم و تا سال بعدی که دوباره اعزام می‌شوم در زندگی‌مان از دعای خیر این مردم بهره‌مند هستم.
این جهادگر با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب درباره اردوهای جهادی گفت: محرومیت زدایی به نوعی جهاد در راه پروردگار است و ما نیز به دنبال این هستیم که در این جهاد حضور پیدا کنیم و مشکلی از مطالبات و مشکلات مردم مناطق محروم را برطرف کنیم.
وی افزود: زمانی که یک دانشجوی مومن و متعهد با عنوان بسیجی به روستاهای دورافتاده می‌آید این فرد پرچم‌دار اسلام و ولایت است و وقتی مردم می‌بینند که این جوانان در موقع نماز همگی به نماز جماعت ایستاده‌اند بسیار تاثیرگذار است و ما این را به عینه می‌بینیم و این تاثیر عملی اردوهای جهادی است.


حکم فرمان به اختیار رهبر سرلوحه کار جهادگران
فاطمی مسئول یکی از گروه جهادی در مناطق محروم خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امسال در اردوهای جهادی فرمان آتش به اختیار رهبرمان را لبیک گفتیم و برایمان بروکراسی اداری اگرچه مشکل ساز بوده اما مأیوس نشده و مصمم‌تر به راه افتاده‌ایم برای گره‌گشایی از مردم درد کشیده این مناطق و اگر باز هم در گیر و دار این مشکلات بمانیم دست و پنجه نرم خواهیم کرد و کارمان را پیش خواهیم برد.
وی بیان کرد: اگرچه نیروهای پای کار برای اجرای طرح‌های عمرانی و فرهنگی داریم اما برخی بروکراسی‌های اداری اجرای کارها را به تاخیر انداخته است.
آمده‌ایم تا آتش به اختیار را در اردوی جهادی به اجرا بگذاریم
فاطمی با بیان اینکه اردوهای جهادی راهی برای تبادل اطلاعات بیشتر بین اعضا است افزود: گروه‌های جهادی در گام اول برای خشنودی و رضایت خداوند پیش قدم شده و در همان ابتدا تصمیمی می‌گیرند تا کارشان برای خشنودی دل امام زمان(عج) باشد.
وی اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اردوهای جهادی خودسازی است و ما هم برای انجام کارهایمان برهیچ کسی منت نداریم و تنها برای خودسازی خود آمده و بهترین درس ما از این اردوها درس خودسازی است.
این جهادگر بهترین لحظات کاریش را زمانی می‌داند که اشتیاق بچه‌های روستا را برای آموزش می‌بیند و در این زمان است که خستگی از تنش بیرون می‌رود و وقتی صورت خندان بچه‌ها را می‌بیند اصلا احساس خستگی نمی‌کند.

برکت اردوهای جهادی خوسازی است
ملکی، یکی دیگر از مدیران گروه‌های جهادی خراسان جنوبی  در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: سازندگی را باید از خود شروع کرد و اگر انسان نتواند خود را بسازد نمی‌تواند خانواده و محیط پیرامون خود و اجتماع را بسازد و برکت اردوهای جهادی، سازندگی خود انسان است.
اردوهای جهادی مصداق کامل جهاد اکبر است
وی با بیان اینکه اردوهای جهادی مصداق کاملی برای جهاد اکبر است اظهار داشت: یکی دیگر از مصادیق اردوهای جهادی فرمان و نیت مقام معظم رهبری است که ایشان بحث جهاد کبیر را در دانشگاه امام حسین مطرح کردند و این موضوعی بود که در قرآن آمده است اما مورد غفلت قرار گرفته است.
مدیر گروه جهادی دانشجویی گفت: بحث جهاد در حوزه فرهنگ، جهاد در حوزه سیاست، جهاد در عرصه اقتصاد و بحث سازندگی و عمران و جهاد فرهنگی مصداق همان جهاد کبیر و در رأس آن جهاد اکبر است.
ملکی افزود: آنچه برای ما در اردوهای جهادی مهم تلقی می‌شود این است که در مرحله اول خود جهادی بمانیم و جهادی کار کنیم و همچنین بر محیط پیرامون خودمان نیز تاثیرگذار باشیم و در این اردوها مردم را نیز با خود همراه کنیم و لازمه اردوهای جهادی این است که بتوانیم فرهنگ اردوهای جهادی را در بین مردم گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه جهادگران با حضور در مناطق محروم طعم فقر را می‌چشند و در آینده که مسئولیتی برعهده بگیرند حقوق نجومی نمی‌گیرند اظهار داشت: گروه‌های جهادی در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تحقق شعار سال 96 در اولیت کارهای عمرانی موضوع اشتغال و تولید را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی دنبال می‌کنند.
ملکی افزود: دومین هدف اردوهای جهادی محرومیت‌زدایی با دید اقتصاد مقاومتی است که با این نگاه کارهای زیادی انجام می‌شود از جمله در اردوهای جهادی و محرومیت زدایی با هزینه‌های خیلی کمتر می‌توان پروژه‌های سنگین زیادی را انجام داد.
وی اظهار داشت: کار اردوهای جهادی بر سه اصل عمرانی، فرهنگی، بهداشتی و سلامت استوار است.
اعزام 40 گروه جهادی در سال 96 به مناطق محروم
مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بسیج دانشجوی اهدافی از جمله خودسازی دانشجویان، خدمت رسانی، کادرسازی نیروی سازمانی، ایجاد روحیه امید و نشاط در مناطق محروم و تلاش در راستای کارآمدسازی بسیج در کمک به محرومین را امسال همچون سال‌های گذشته دنبال می‌کند.
قاسمی با اشاره به حضور بسیج دانشجویی در عرصه‌های مختلف در قالب اردوهای جهادی تصریح کرد: عرصه‌های مختلف مشارکت اردوهای بسیج دانشجویی در حوزه‌های مختلف شامل عرصه فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب، اصلاح الگوی مصرف، جلسات بصیرتی، مشاوره‌ای و پیشگیری از معضلات اجتماعی است.
وی بیان کرد: اردوهای جهاد کشاورزی در مباحث کشاورزی، ترویج کشاورزی و کمک به برداشت محصولات کشاورزی و در بخش اشتغالزایی با برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌ خیاطی، گلدوزی، پرورش قارچ  به دنبال کمک به مناطق محروم است.
مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی تصریح کرد: در این اردوها مشکلات، ظرفیت‌ها و معظلات روستا در قالب گروه‌های مطالبه‌گری توسط دانشجویان رصد و از مسئولان پیگیر مشکلات و خواسته‌ها می‌شوند.
قاسمی افزود: امسال براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 40 گروه جهادی دانشجوی به مناطق محروم استان اعزام خواهند شد و در ایام نوروز نیز 10 گروه دانشجویی به مناطق محروم اعزام شدند.

وی افزود: 30 گروه باقیمانده از این گروه‌های جهادی نیز بعد از ماه مبارک رمضان در قالب اردوهای جهادی دانشجویی تابستانه و مابقی نیز در طول سال تا پایان امسال به مناطق محروم اعزام خواهند شد.
مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی تصریح کرد: گروه‌های جهادی دانشجویی از 10 تا 15 عضو و یک روحانی در زمینه مباحث بصیرتی تشکیل می‌شود که امسال برای نخستین بار همراه این گروه‌های جهادی کارشناس کشاورزی در راستای ترویج، شناسایی ظرفیت‌ها و معظلات بخش کشاورزی به مناطق محروم اعزام می‌شود.
اردوهای جهادی یکی از مصداق‌های آتش به اختیار است
قاسمی بیان کرد: در زمینه آتش به اختیاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان بیان کردند یکی از مصداق‌های آن اردوهای جهادی است که با آتش به اختیار و با رعایت مسائل و شرایط در این مناطق حضور یابند و این امر سبب شود مسئولان نیز برای برطرف کردن مشکلات به این مناطق مراجعه کنند.
وی افزود: سال گذشته 949 نفر در اردوهای جهادی دانشجویی خراسان جنوبی شرکت کردند که از این تعداد 625 نفر در اردوهای جهادی 10 روز و 297 نفر در قالب اردوهای جهادی 3 روزه به مناطق محروم استان اعزام شده‌اند.
امسال برای نخستین بار کارشناس کشاورزی همراه گروه‌های جهادی می‌شود
وی اظهارداشت: گروه‌های دانشجویی بین 10 تا 15 نفره هستند و یک روحانی نیز همراه گروه است که بحث‌های بصیرتی و معرفتی را دنبال می‌کند.
قاسمی با بیان اینکه امسال برای اولین بار کارشناس کشاورزی با هماهنگی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی برای ترویج و شناسایی مسائل، مشکلات و پتانسیل‌های روستا در آن منطقه همراه گروه است اظهار داشت: این برنامه با هدف اجرای اقتصاد مقاومتی است که بحث‌های تخصصی را احصاء کنند و دانشجویان گفتمان سازی و مطالبه کنند.
مسئول جهاد سازندگی ناحیه بسیج دانشجویی خراسان جنوبی  نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طرح‌های بنیاد برکت از سوی بسیج دانشجویی کشور را دنبال می‌کنیم و این طرح‌ها با هدف پروژه‌های محرومیت زدایی تعریف شده است.

صمدی افزود: 10 پروژه محورمیت زدایی توسط دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی شناسایی شده و مورد حمایت بنیاد برکت انجام خواهد شد و در ایام نوروز نیز در قالب یک گروه جهادی 10 روزه در روستای لخشک نهبندان کمک به ساخت مجتمع فرهنگی روستا انجام شد که بنیاد برکت 10 میلیون تومان به این طرح‌ها اختصاص داده است.
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بسیج سازندگی تحقق بخشیدن به شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را در اولویت اصلی کارهای خود قرار داده است.
سرهنگ قاسمی افزود: بسیج در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری وارد عمل شده و اقدامات خوبی تاکنون انجام داده است و در طول سال‌های گذشته تسهیلات خوبی به بسیجانی که وارد عمل در حوزه اشتغال شده‌اند اعطا کرده است.
وی بیان کرد: در بحث اشتغال اولویت با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و زودبازده است  که بتوانند زود فعالیت خود را آغاز کنند.
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبیگفت: اولویت بسیج سازندگی در موضوع محرومیت زدایی و عملیاتی کردن شعار سال با تکیه بر جوانان جویای کار و تولیدات داخل است.
گزارش اعظم انصاری
انتهای پیام/
کد مطلب: 427798
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی