۰
چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹
گزارش ندای هیرمند از نابودی حیات ۵ هزار ساله؛

مهاجرت مرز نشینان از سیستان همچنان ادامه دارد/ روستا های سیستان در حال خالی شدن

18 سال خشکسالی در سیستان و نبود اشتغال مناسب برای مرز نشینان باعث شده بسیاری از جمعیت این منطقه برای اشتغال به استان های همجوار مهاجرت کنند.
روستا خالی از سکنه
روستا خالی از سکنه
به گزارش ندای هیرمند؛ زندگی یکجا نشینی در هزاران سال قبل توسط اجدادمان به دلیل زراعت و دامداری ابداع شد و عمدتاً مردم آن دوره مناطق خوش آب و هوا و همچنین پر آب را برای سکونت انتخاب می کردند تا ضمن بهره برداری از طبیعت خدادادی از آب و هوای آن منطقه نیز بهره ای برده باشند.
زندگی در سیستان به پنج هزار سال قبل باز می گردد؛شهری که امروزه به اسم شهر سوخته شناخته می شود در سیستان امروزی قرار دارد و مردم آن دوره به دلیل آب و هوای مناسب این منطقه سیستان را برای زندگی یکجا نشینی انتخاب و سکنا گزیدند.
معماری کوه خواجه نیز نشان از آن دارد زندگی در سیستان کماکان حیات خود را حفظ نموده و مردم همچنان به دلیل وجود دریاچه هامون و همچنین جنگل های متعدد این منطقه زندگی خود را در این منطقه ادامه داده اند.
امروزه اما شرایط آب و هوایی به گونه ای رقم خورده است تا مردم نتوانند این شرایط را تحمل کنند و به اجبار منطقه ای که هزاران سال است توسط نیاکان آنها اداره می شود رها کنند و به شهرهای دیگر کشور پناه ببرند.
قانون طبیعت و عدم دیپلماسی در سیستان این منطقه را به بیرانه ای در جنوب شرق کشور تبدیل کرده است ، خانه های خالی از سکنه گواه این مسئله بوده و خشکی تالاب هامون نشان از آن دارد که حق مردم سیستان به طور مساوی تقسیم نشده است.
 
 

 
دولت جمهوری افغانستان با احداث سد مانع از عبور طبیعی آب به دریاچه بین المللی تالاب هامون شده است و این دریاچه را با خشکی روبه رو کرده از جمله پیامد های این خشکسالی می توان به حرکت کردن شن و ماسه بستر تالاب در هنگام وقوع طوفان اشاره کرد.
از جمله عوامل دیگری که مردم را وادار به مهاجرت می کند همین طوفان های شدید و معروف سیستان است، طوفان هایی که امروزه در بسیاری از مناطق کشور در حال رخ دادن است و نارضایتی بسیاری از افراد را در پی داشته است.
بارها مردم سیستان به دولت اعلام کرده اند تا تدبیری در خصوص رایزنی با کشور جمهوری افغانستان در خصوص تامین حق آبه تالاب هامون داشته باشد اما این درخواست تا کنون از سوی وزارت امور خارجه نادیده گرفته شده است.
به گفته کارشناسان در سال های آینده سیستان غیر قابل سکونت خواهد شد و محدود خانواده هایی که  در این منطقه زندگی کنند نیز مرز جنوب شرق را رها کرده و به دیگر استان ها مهاجرت خواهند کرد.
خواسته یا ناخواسته شرایط به گونه ای رقم خورده است تا زادگاه پهلوان دلیر شاهنامه امروزه به این وضعیت دچار شود و نوادگان رستم منطقه اسطوره تاریخ ایران را رها کنند ، قطعاً تامین آب دریاچه که بخشی از حق تالاب هامون به شمار می رود می توان حیات را به سیستان بازگرداند.
 
 

 
 18روستای سیستان خالی از سکنه شده است
 
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه کل کشور دارای مشکل آب است خاطر نشان کرد: مشکل آب سیستان و بلوچستان قابل مقایسه با بقیه نقاط کشور نیست.
نماینده سابق مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: بحران آب در سیستان جدی است و هم در بخش آب شرب و خشکیدگی تالاب هامون با مشکلات زیست محیطی نظیر طوفان شن مواجه شده ایم.
سید باقر حسینی اظهار داشت: مشکلات آب عامل مسائل دیگری چون بیکاری ،‌مهاجرت و خالی شدن روستاها را به وجود آورده است.
نماینده سابق مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درحال حاضر 18 روستای استان خالی از سکنه شده و 160 هزار نفر از جمعیت آن به خراسان جنوبی و اطراف تهران مهاجرت کرده اند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 426144
نام شما
آدرس ايميل شما


محسن یزدی
Iran, Islamic Republic of
جدی نگیرید!ورزش کردن که به سازمان واداره نیازنداره!!!کدوم بزرگ وپیشکسوت ورزشی خروجی ازاداره ورزش بوده که حالاما مدعی باشیم.عزیزجان بریدتوزمینهای خاکی ورزش کنید.توشهرما جوونا میرن توکوجه وخیابون ورزش میکنن.
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی