۰
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶
ندای هیرمند گزارش میدهد؛

احداث کارگاه آموزش و تولید صنایع دستی در شمال شهرستان

با توجه به کاهش مشاغل بومی همانند کشاورزی و دامداری در روستاها کمپ تفریحی تخت عدالت بخش قرقری شهرستان هیرمند به کارگاه آموزش و تولید صنایع دستی تبدیل خواهد شد.
0
به گزارش ندای هیرمند؛ صنایع دستی از دیر باز جزء مهم ترین مشاغل خانگی در استان سیستان و بلوچستان محسوب می شده است که مردم این منطقه با ابتکار و سنت پیشینیان تولیداتی از جمله قالی بافی،خولک بافی و همچنین کار با سفال را به نحو شایسته ای به فروش می رسانده اند.
زنان و مردان سیستانی در کنار دامداری و کشاورزی همواره به صنایع دستی اهمیت خاصی داده اند و این هنر ارزنده  را تا به امروز زنده نگه داشته اند، امروزه به دلیل مشکلات آب و هوایی منطقه دامداری و کشاورزی رنگ کمتری به خود گرفته که این امر باعث شده است تا بسیاری از روستا نشینان به خولک بافی و همچنین تولید صنایع دستی روی آورند.
با توجه به کاهش مشاغل بومی همانند کشاورزی و دامداری در روستاها مراکز آموزش و تولید صنایع دستی می تواند علاوه بر ایجاد شغل برای بسیاری از افراد درآمد حاصل از فروش صنایع دستی را به طور مستقیم برای خود فرد به وجود آورد.
محمد بهروز عیسی زهی معاون اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با ندای هیرمند خاطر نشان کرد: با توجه به بلا استفاده بودن اقامتگاه کمپ تفریحی تخت عدالت بخش قرقری شهرستان هیرمند و بنا به پیشنهاد رئیس میراث فرهنگی شهرستان هیرمند این کمپ به کارگاه تولید و فروش صنایع دستی تغییر پیدا خواهد کرد.
وی افزود: این کارگاه که مرکز آموزش و تولید صنایع دستی در آن راه اندازی خواهد شد با همکاری نهاد های بومی و همچنین سازمان هایی همچون فرمانداری و بخشداری ، در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
 معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خاطر نشان کرد: در اوایل کار تعداد پنج چرخ سفالگری در اختیار این کارگاه قرار داده می شود تا افراد با استفاده از مهارت های خود به ساخت صنایع دستی سفالی بپردازند.
عیسی زهی همچنین عنوان داشت: در ادامه این روند و رشد کارگاه رشته خولک بافی که علاقه مندان زیادی را در بخش قرقری شهرستان هیرمند دارد به این کارگاه اضافه خواهد شد تا افراد مستقیماً بتوانند صنایع خود را به فروش برسانند .
وی افزود: در بسیاری از تبادلات خولک ، سه یا چهار برابر دلال ها نسبت به تولیدکنندگان سود می کنند که این می تواند به ضرر زحمتکشان عرصه خولک بافی تمام شود، با احداث این کارگاه تولیدکنندگان می توانند محصولات خود را به طور مستقیم وارد بازار مصرف کنند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 426069
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی