۰
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
یادداشت/

تغییر شکل ظاهری کلمات در فضای مجازی تهدید جدی در نگارش فارسی

شبکه های اجتماعی امروزه با به دست گرفتن اوقات فراغت برخی از نوجوانان در حال تغییر شکل ظاهری نگارش فارسی و همچنین نحوه مکالمه افراد شده است.
فضای مجازی
فضای مجازی
به گزارش ندای هیرمند؛امروزه در اکثر ملت ها و جوامع تلفن های همراه همدم همیشگی برخی از شده اند به طوری که کارشناسان بر این باورند که این نوع از ارتباطات نیز می تواند اعتیاد آور باشد و فرد را در 24 ساعت روز دچار سردرگمی در شبکه های اجتماعی کند.
پیشرفت تکنولوژی با همه مزایا و فوایدی که می تواند داشته باشد اما نحوه صحیح استفاده از آن در برخی افراد به درستی آموزش و یا آموخته نشده است به همین دلیل افراد با توجه به آن کمبود هایی که در زندگی خود حس می کنند آن را درون دنیا مجازی می یابند.
 
بازی های محلی یا اندرویدی؟
 
بازی های اندرویدی از قبیل کلش آف کلنز با محیطی جذاب و مراحل طولانی می تواند خود به خود اعتیاد آور باشد این بازی به گونه ای طراحی شده است که شما را همیشه آنلاین نگه خواهد داشت  یا حداقل در اکثر مواقع باید به این بازی سر زد و به طور دیگر همانند نوزاد خود از آن پرستاری کرد.
در یک دهه گذشته نوجوانان و جوانان بالاترین سرگرمی آنان رجوع به مراکز فرهنگی و آموزشی همانند کتابخانه ها ، کانون های فرهنگی و ... بود که نتایج آنان نیز امروزه در جامعه به خوبی مشاهده می شود.
اما نسل امروزی که در دنیای مجازی سیر می کنند و به دنبال سوژه های سلفی و قرار دادن در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی است چه می شود ؟ آیا ارتباطات می تواند مسیر آینده را عوض کند؟
نگاه اساسی به ارتباط باید به گونه ای باشد که بتوان با اندیشیدن به تولید اینگونه نرم افزار ها و بهره برداری از آنان در راستای تولید نرم افزار مشابه با قابلیت ها بیشتر و همچنین مطابق با فرهنگ ملت و  ترویج آن در جامعه ایرانی کوشا بوده تا بتوانیم با حفظ فرهنگ از ارتباطاتی که به دست فرد ایرانی ساخته شده است لذت ببریم.
اما در این بین فرهنگ کتاب و کتابخوانی به هیچ وجه نباید از بین برود و همانگونه که پدران و گذشتگانمان ساعتی از روز را برای خواندن یک رمان و یا یک کتاب شعر صرف کرده اند زنده نگاه داریم و آن را در برنامه روزانه خود قرار دهیم.
 
تغییر شکل ظاهری کلمات
 
با توجه به پیشرفت چشمگیر فضای مجازی در جهان امروزه ارتباطات کلامی نیز به شبکه های اجتماعی محدود شده است به طور مثال خواهر و برادری که در  اتاق های جداگانه در یک منزل زندگی می کنند از این نوع ارتباطات سعی می کنند برای هم صحبتی استفاده نمایند.
این نوع ارتباطات و شیوه جدید بازگو کردن کلمات می تواند در ساختار شکل ظاهری کلمات و همچنین زبان فردی نوجوان و جوانان تاثیر بگذارد و در آینده نحوه ساختاری کلمات فارسی را دست خوش تغییرات و  تهدید جدی برای نگارش فارسی به شمار آید.
نرم افزار ها و شبکه های اجتماعی آنگونه که می دانیم بسیار مفید واقع می شوند اما آسیب هایی که به فرهنگ یه جامعه و ساختار زبانی آن وارد کند هیچگاه جبران پذیر نخواهد بود و با گذشت زمان تغییرات بیشتری حس می شود.
یادداشت: وحید شهرکی
انتهای پیام/
کد مطلب: 424981
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی