۰
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۷
معرفی چپر بافی در سیستان:

سیلوهای گندمی که با شاخه درخت گز ساخته می شود

چپر نوع ديگري از صنايع دستي حاصل دسترنج سيستانيان است كه از درخت گز ساخته میشود.
چپر
چپر
به گزارش ندای هیرمند؛استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های کویری با آب و هوای گرم و خشک است که یکی از درختان سرسختی که نیاز زیادی به آب نداشته و در بدترین شرایط اقلیمی نیز می توان رشد کند درخت «گز» می باشد.
درخت گز  را می توان یکی از شاخصه های زیست محیطی در سیستان و بلوچستان نام برد، «گز » درختی است با برگ های ریز که بیشتر در شوره زار یا در کنارهای رودخانه ها می روید ، طبق متون ادبی در اسطوره ملّی نیز گز نقش اساسی داشته است آن جا که این درخت به اندیشه ها و افکار زاییده ی استبداد پایان می دهد و رستم را به عنوان نماد پهلوانی و آزادگی معرّفی می کند .
resizer_class.jpg
 
در گذشته های دور به ویژه در منطقه سیستان به دلیل شرایط اقلیمی خاص و اشتغال بخش وسيعي از ساكنان سيستان به شغلهاي كشاورزي ، دامداري ، صيد وصيادي و.... وقرار گرفتن در محيط كسب وكار به جهت فراهم بودن امكانات لازم از نعمتهاي خدادادي باعث گرديده تا در جهت رفع برخي از مشكلات موجود خلا قيتهاي ونوع آوريهاي صورت گرفته كه به جهت كاربردهاي مناسب جزء صنايع دستي سيستانيان گرديده است. 
از صنایع دستی مهم سیستان که از شاخه های محکم و انعطاف پذیر این  درخت ساخته می شود شْوُل می توان نام برد،این نام آشنا به زبان سیستانی معنی سبد را می دهد و در نگهداری نان محلی به منظوره جلوگیری از ورود موریانه و دیگر حشرات می شده است.
البته از شول استفاده های دیگری نیز می شد که در فصل زمستان مواد غذایی را به درون آن انباشته کرده و به وسیله نخ محکمی به دیوار آویزان میکردند.

چپر نوع ديگري از صنايع دستي حاصل دسترنج سيستانيان است كه از درخت گز ساخته شده وكاربردهاي متفاوتي دارد، آناني كه به اين شغل مهارت دارند نوعي اشتغال زائي برايشان محسوب ميگردد . 
از چپرهاست بعنوان مخزن نگهداري گندم براي چندين سال استفاده می کنند ،اين چپرها خاصيت انعطاف پذيري به شكل يك لوله چند اينچ را دارد .

url.jpg
کد مطلب: 422416
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی