۰
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۵
استاندار سیستان و بلوچستان:

دریاچه هامون در سطح ملی بررسی و برای آن تصمیم گیری شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پیشنهاد می‌کنم در عرصه ملی برای دریاچه هامون فکری اساسی شده و شورای راهبردی برای احیای این دریاچه تشکیل شود.
دریاچه هامون در سطح ملی بررسی و برای آن تصمیم گیری شود
به گزارش  سفیر شرق؛ و به نقل ازروابط عمومی استانداری ؛ سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان  در همایش ملی «چالش‌های آب در شرق، نقش مردم و تدبیر حاکمیت» که در برج سپید مشهد برگزار شد  با بیان اینکه شرایط فعلی سيستان و بلوچستان در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن است، اظهار کرد: استانی عشیره‌ای و طایفه‌ای است و جمعیت ساکن در روستاها از جمعیت ساکن در شهرها در این استان بیشتر است.
وی به مشکلات آبی این استان اشاره کرد و گفت: مردم به‌سمت‌وسوی آب می‌روند و در این استان به‌دلیل اینکه سکونت در مرز امری ضروری است، باید در این مناطق خشک و بی‌آب می‌ماندند.
استاندار؛ پیشنهاد تشکیل یک شورای راهبردی برای دریاچه هامون را بیان کرد و گفت: گفتمانی برای درخواست حقابه از کشور‌های همسایه در بستر شورای راهبردی اتفاق بیفتد.
محبی بر ضرورت گفتمان دیپلماسی برای دستیابی به‌حقابه‌ها تأکید کرد و گفت: برای انتقال آب از سواحل مکران باید ابتدا به‌فکر مردم همان منطقه باشیم.
وی با بیان اینکه بی‌توجهی به‌نیاز آبی استان و انتقال آب دریای عمان به‌استان‌های دیگر کشور ممکن است حساسیت‌زا باشد، ادامه داد: در سیستان و بلوچستان، ۶ هزار و ۵۵۳ روستا داریم که از این تعداد توانسته‌ایم، ۳ هزار و ۵۷۳ روستا را به‌صورت آب شبکه‌ای، آبرسانی کنیم.
محبی ادامه داد: از ۳ هزار و ۸۰۰ روستای باقیمانده، تنها ۲ هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و اگر قرار است، حاکمیت و شورای راهبردی احیای دریاچه هامون کاری صورت بگیرد، باید بحث آب شیرین‌کن و تأمین آب کشاورزی مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مشکل اساسی کشور نسبت به‌مصرف بهینه آب است، تأکید کرد: برای تغییر الگوی کشت و مطالعه در این خصوص بیشتر تلاش کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: برخورد انفعالی هرگز و برای هیچ مقوله‌ای جواب نمی‌دهد و در شرایط فعلی کشور باید به‌مسائل کرانه شرقی کشور رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان بارش سه میلیمتری در سال را تجربه می‌کنند، افزود: شرق کشور دچار کم‌آبی است و هر اقدامی باید در سطح ملی باشد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 429892
نام شما
آدرس ايميل شما

توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی