۰
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
گزارش تصویری؛

دریچه ای به روی زیبایی های مقطعی هامون 

کمتر از 40 درصد دریاچه هامون در اوایل بهار با سیلاب های کشور افغانستان پر آب می شود و اندک آب موجود در بستر هامون خیل عظیمی از پرندگان و صیادان را دوباره به هامون باز می گرداند تا در کنار یکدیگر زندگی کنند.
هامون 
هامون 
به گزارش ندای هیرمند؛ دریاچه هامون یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران محسوب می شود که امروزه به دلیل شرایط جوی خاصی که در منطقه سیستان حاکم شده ، خشک شده است.
عمده مشاغل سیستانیان در زمان پر آبی هامون کشاورزی و دامداری بوده است که به دلیل خشکی تالاب هامون، این مشاغل نیز به اغما فرو رفته است.
کمتر از 40 درصد دریاچه هامون در اوایل بهار با سیلاب های کشور افغانستان پر آب می شود و اندک آب آب موجود در بستر هامون خیل عظیمی از پرندگان و صیادان را دوباره به هامون باز می گرداند تا در کنار یکدیگر زندگی کنند.
دریاچه هامون اکنون با توجه به گرمای هوا و همچنین بادهای 120 روزه در حال خشک شدن است و  این مناظر زیبا در روزهای آینده از بین خواهد رفت.
دریاچه و یا تالاب هامون با وسعت تقریبی حدود 5000 و 700 کیلومتر مربع در زمان پر آبی از سه بخش هامون پوزک، هامون صابری و هامون کوه خواجه تشکیل شده است که از این مقدار 3 هزار و 820 کیلومترمربع آن در خاک ایران ومابقی در کشور افقانستان و هامون پوزک واقع شده است.
رودخانه هیرمند با 1000 و 50 کیلومتر به عنوان شریان اصلی هامون محسوب می‌شود که در کنار آن رودخانه‌های فصلی  خاشرود، فراه، هاروت رود، شوررود نیز در آبگیری آن تاثیر دارند.
گرچه امروز در بیشتر نقاط هامون آب جریان دارد اما تا زمانی که زمینه فعالیت و بهره‌مندی از این آب به عنوان منبع  اقتصادی فراهم نشود تغییری در رشد اقتصادی و معیشت کسانی که ارتباطی مستقیم با هامون داشته‌اند، ایجاد نمی‌شود.
 
عکاس :  وحید شهرکی 
کد مطلب: 427757
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی