۰
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۰
فرماندار هامون:

پوشش گیاهی در مناطق بحرانی تالاب هامون کاشته شود

فرماندار شهرستان هامون گفت: گونه‌های مقاوم و درخت در سطح ۱۰ هزار هکتار از بخشهای خشک بستر تالاب هامون که به عنوان کانونهای بحرانی شناخته شده‌‍اند، کاشته شود.
هامون
هامون
به گزارش ندای هیرمند؛ معصومه پروندوار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در هامون اظهار داشت: جاری شدن سیلابها در بستر خشک دریاچه هامون با مدیریت یکپارچه و همراهی مردم زمینه امید به زندگی، کار و اشتغال درمنطقه را پس از سالها خشکسالی در پی داشت.
فرماندار هامون با قدردانی از اهتمام مسئولان به ویژه استاندار،  آب منطقه‌ای و محیط‌زیست استان در بازگشایی و رفع موانع مرزی و خاکریزها در مسیر ورود آب به حوزه سیستان  گفت: این مدیریت یکپارچه سبب شد تا ما امسال شاهد رشد چند صدهزار رأسی گله‌های گوسفند و حتی دامهای سنگین و رونق دامپروری در حاشیه کوه‌خواجه و دریاچه هامون باشیم.
وی افزود: به برکت جاری شدن آب در بستر دریاچه هامون امروز شاهد تأمین علوفه دامها از دریاچه هستیم به‌طوری که دامداران سیستان علاوه بر ذخیره‌سازی بخش زیادی از علوفه و مراتع دریاچه بخشی دیگری از آن را  برای فروش به شهرهای خراسان جنوبی ارسال و عرضه می‌کنند.
پرندوار با تأکید بر حفظ و حراست از چندین هزار هکتار ازعرصه‌ها، مراتع و نیزارهای سرسبز دریاچه هامون در اطراف کوه‌خواجه با جاری شدن آب در این مناطق گفت: هم اکنون منابع آبی بسیار خوبی در آن‌ سوی مرز موجود است که باید برای جلوگیری از هدر رفت وهدایت این آبها اقدامات لازم را برای برداشتن موانع موجود در منطقه مرزی خراسان جنوبی و کشور همسایه افغانستان انجام داد زیرا اگر این کار انجام نشود به دلیل گرمای بالا در منطقه بخش زیادی از آبهای موجود که می‌تواند به سمت تالاب هامون در سیستان هدایت شود تبخیر و در نهایت خشک شود.
وی با اشاره به وضعیت سخت شرایط آب و هوا در سیستان با وزش بادهای 120 روزه و گرمای جان‌فرسای لوار و حرکت شنهای روان و گردوخاک درمنطقه که مشکلات تنفسی زیادی را برای ساکنان سیستان رقم زده است تصریح کرد: خواستار اجرای طرحهای فوری از سوی منابع طبیعی و کاشت گونه‌های مقاوم  در سطح 10 هزار هکتار از بخشهای خشک بستر تالاب هامون در مناطق مسجدک و بش‌دلبر به عنوان کانونهای گردوغبار و طوفانهای این منطقه سیستان هستیم.
فرماندارشهرستان هامون با هشدار مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در مراتع و علفزارهای تالاب دریاچه هامون به دلیل وزش طوفانهای داغ و گرمازای 120 روزه درمنطقه گفت: ماشین‌های آتش‌نشانی، بیل‌میکانیکی و کمپرسی از سوی ستاد مدیریت بحران استان درمنطقه کوه‌خواجه  استقرار یابند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 424422
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی