۰
پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸
یادداشت" به قلم اردشیر ارباب زهی

سرزمین سیستان، گنجی پنهان از دید مسئولین

امروزه با خشک شدن زمین های کشاورزی و تالاب هامون حرکت ریزگرد ها را به سیستان شاهد هستیم منشاً این ریزگرد ها خود تالاب هامون است که به وسیله ریزگردها وضعیت ظاهری آن تغییر کرده و با شن و ماسه پر شده است.
ب
ب
به گزارش ندای هیرمند؛ اردشیر ارباب زهی بخشدار بخش قرقری شهرستان هیرمند طی یادداشتی عنوان کرد:
مدت زیادی از فراموشی تالاب هامون میگذرد،اما این فراموشی به معنی ندیدن مشکلات از سوی مسئولین نیست بارها طی بازدیدهایی از سوی مسئولین کشور این تالاب رصد شده و گذر اکثر آنان به این تالاب افتاده است.
اما قهر طبیعت که از عوامل آن خشکسالی و طوفان هایی 120 روزه سیستان را می توان نام برد از سال 1377 تا به امروز گریبانگیر مردم شده و بیش از 18 سال مردمان سرزمین رستم را با مهاجرت و ترک دیار آشنا ساخته است.
با خشکی تالاب هامون هزاران زمین زراعی از بین رفته و آسیب جدی به بخش کشاورزی،دامداری، و صید و صیادی وارد کرده است.
حصیر بافی یکی از شغل های اقتصادی شمال شهرستان محسوب می شد به طوری که اکثر مردم بخش قرقری به این شغل وابسته بوده اند اما با پدیده ای به نام خشکسالی این شغل را از مردم سلب کرد و آن را به اغما فرو برد.
امروزه با خشک شدن زمین های کشاورزی و تالاب هامون حرکت ریزگرد ها را به سیستان شاهد هستیم منشاً این ریزگرد ها خود تالاب هامون است که امروزه به وسیله ریزگردها وضعیت ظاهری آن تغییر کرده و با شن و ماسه پر شده است.
تنگی نفس ارمغان دیگری از قهر طبیعت برای مردم سیستان است ، سالانه بسیاری از مردم با این بیماری مواجه می شوند و به اجبار در این وضعیت هوا باید امورات زندگی خود را بچرخانند.
البته نه اینکه بگوییم مسئولان محلی تا کنون راهی برای تالاب هامون پیشنهاد نداده اند و به این وضعیت رسیدگی نکرده اند امروزه با توجه به این مشکل اساسی مسئولین محلی بارها طی جلسات متعدد پیشنهاد هایی ارائه داده اند که باید دید از سوی دولتمردان چه اقداماتی صورت خواهد گرفت.
دعا به درگاه خداوند و طلب بارش باران مسئله ای است که نباید از آن غافل بود و آن را بای به صورت جدی هر روز انجام داد تا خداوند رحمت الهی خود را به این منطقه نازل نماید.
امروزه مرکز تفریحی چاهنیمه که یکی از بزرگترین مراکز تفریحی در سیستان محسوب می شود به همت دکتر حبیب الله دهمرده به این وضعیت درآمده است اما در شهرستان هیرمند جنگل نیاتکی وجود دارد که می تواند با همت مسئولین به چاهنیمه ای دیگر تبدیل شود.
زمین های سیستان  گنجی پنهان است که میتوان ان را با کمی همت دست خوش تغیرات کرد و با احداث مرکز تفریحی در جنگل نیاتک زمینه به وجود آمدن شغل هایی برای بومیان آن منطقه شد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 425546
نام شما
آدرس ايميل شما

توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی