۰
سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۸

بحران بی آبی در بزرگتربن استان کشور/آیا آب های ژرف سیستان را احیا می کند؟

در سال جاری سیستان خسارات سنگینی در کشاورزی به دلیل نبود آب متحمل شده است،خسارات میلیاردی کشاورزان در سال ۹۷ بزرگترین ورشکستگی کشاورزان سیستان در بعد از انقلاب به شمار می رود.
بحران بی آبی در بزرگتربن استان کشور/آیا آب های ژرف سیستان را احیا می کند؟
به گزارش پایگاه خبری سفیر شرق؛ سد سیستان یکی از مهمترین مسیر های ورودی آب در سیستان است،پر آبی این سد نشانگر آبادانی و پر رونقی در منطقه سیستان به شمار می رود.
این سد که در شهرستان زهک واقع شده در مسیر ورودی آب از سوی کشور افغانستان قرار دارد و سیلاب های این کشور را به رودخانه ها و همچنین کانالهای دیگر نقاط مختلف سیستان هدایت می کند.
به طور کل از آن جایی که اقتصاد مردم سیستان بر روی کشاورزی و دامداری بنا نهاده شده است،خشکی مطلق این سد؛ می تواند بیانگر وضعیت بد اقتصادی در شمال سیستان و بلوچستان باشد.
دو سال پیاپی در سیستان خبری از آب در سد سیستان به گوش نمی رسد،افغان ها آنطور که به نظر می رسد آب را به طور کامل بر روی ایرانیان بسته اند و هیچ روزنه ای را برای ورود آب باقی نگذاشته اند.
در واقع آب ورودی در سال های گذشته نیز سیلاب های غیر مهاری بوده اند که مقامات افغان توانایی نگه داشت آن را نداشتند.
با این حال در سال جاری سیستان خسارات سنگینی در کشاورزی به دلیل نبود آب متحمل شده است،خسارات میلیاردی کشاورزان در سال ۹۷ بزرگترین ورشکستگی کشاورزان سیستان در بعد از انقلاب به شمار می رود. برخی از کارشناسان بر این باورند که آب های ژرف در سیستان می تواند تحول عظیمی به وجود آورد و ایران را از برداشت آب از کشور افغانستان بی نیاز کند.
آب های ژرف منابع طبیعی زیرزمینی است که از عمق بیش از دو کیلومتر بیرون می آیند و کارشناسان می گویند این آب ها پایانی ندارند.
با این حال یکی از مشکلات اساسی در سیستان میزان بالای تبخیر آب است؛طبق اعلام شرکت آب منطقه ای استن میزان تبخیر آب در استان چهار هزار میلی متر و دو برابر میانگین کشوری است. یعنی هدایت آب برای دریاچه هامون به طور کل غیر منطقی و بی اساس خواهد بود، این آب را تنها می توان با هدایت به لوله های آب به مصرف کشاورزی و یا حتی شرب در آورد.
حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در جدیدترین تذکر خود در مجلس به اهمیت آب های ژرف اشاره کرده است و گفت:برای جلوگیری از تخلیه تنگه احد رئیس جمهور یک بار برای همیشه به قول هایی که داده است عمل کند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429897
نام شما
آدرس ايميل شما

توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی