۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸

مشکلات درمانی همچنان گریبانگیر مردم سیستان/ نبود پزشک متخصص در برخی از تخصص ها

برخی از افراد در سیستان معتقدند که پزشکان غیر بومی در منطقه سیستان، آن طور که باید به بیماران رسیدگی نمی کنند.
مشکلات درمانی همچنان گریبانگیر مردم سیستان/ نبود پزشک متخصص در برخی از تخصص ها
به گزارش سفیر شرق ؛ خوب است کمی به عقب تر برگردیم زمانی که یک دل درد ناشی از آپاندیس و دیگر امراض  را به دیو زدن ربط می دادند و منتطر می ماندند تا فرد به راحتی دار فانی را وداع بگوید.
این نوع تفکر ناشی از فرهنگی بود که در آن زمان حاکم بود و به عنوان یک تفکر غلط در بین خانواده ها رواج داشت .
اما  با پیشرفت علم ، خصوصا پزشکی همواره  شاهد بسیاری از مرگ ومیر های هستیم که  راه پیشگیری از آن وجود دارد .
شاید شما تاکنون در هر گوشه از  سیستان برای یک ‌درد جزئی به پزشک مراجعه کرده باشید  دردهایی که شاید آغازی برای یک بیماری خطر ناک و  لاعلاج باشد و با انجام آزمایشات دقیق و شناسایی علل  و عوامل آن علاجی تاثیر گذار برای در مان  ان پیدا کرد .
اما با مراجعه به پزشک و تجویر داروهای آرام بخش و آنتی بیوتیک  به دلیل نبود امکانات و یا عدم تشخیص اصولی  از پیگیری آن صرف نطر می کنیم ،  زیرا برای مدتی کوتا درد تسکین یافته و عوارض آن  بصورت مخفی در حال پیشرفت خواهد بود . 
چندی قبل ،طرح ویزیت رایگان و بیمارستان صحرایی بیمارستان شهدای شهرستان هیرمند  اجراء شد و در یک برهه زمانی خاص خدمانی مطلوب به بیماران ارائه شد.
به اعتراف برخی از پزشکان اعزامی و تیم‌ معالج ، امکانات پزشکی موجود در بیمارستان شهرستان هیرمند از نظر تکنولوژی نوین و پیشرفته  با بسیاری از بیمارستانهای برخوردار کشور برابری می کند ،  اما تخصص های لازم بدای استفاده و ارائه خدمات به بیماران در این مرکز وجود ندارد گرچه بسیاری از تجهیرات قبل از افتتاح به بیمارستان شهرستان زابل منتقل گردید اما این امکانات موجود می تواند در بسیاری موارد گره گشاه باشد .
شاید ضعف مدیریت در ارائه خدمات و جذب پزشکان متخصص و مجرب در این بیمارستان ها از مهمترین عواملی باشد که قادر به مجاب کردن و تامین زمینه مناسب اسکان و حضور پزشکان  در این بیمارستان نیستند .
نشانه های سطح سواد پایین در حالی در برخی از روستاهای سیستان مشاهده می شود که چندی قبل پیرمردی در یکی از این روستاها، مورد حمله سگ های ولگرد قرار گرفته و در نهایت از ترس اینکه به هاری مبتلا شده باشد از رفتن به بیمارستان خودداری می کند.
با این حال ترس او از ذهنیتی به وجود آمده بود که مردم از هاری ساخته بودند، مردم به این فرد گفته بودند که اگر به هاری مبتلا شوی جسد تو را خواهند سوزاند.
به این ترتیب مشخص می شود که برخی از مردم با علم پزشکی هنوز آنچنان که باید آگاهی ندارند، و ذهنیت آنان از علم پزشکی در قرن نوزدهم قرار دارد.
مهدی آذرآبادی سرتیم جراحی پزشکی بیمارستان صحرایی بقیه الله الاعظم (عج) پیشتر به ندای هیرمند گفته بود که امکانات فوق العاده ای در تنها بیمارستان شهرستان هیرمند وجود دارد که نظیر آن را می توان در بیمارستان های پایتخت کشور مشاهده کرد اما با این حال نیروی انسانی و پزشک متخصصی برای استفاده از این تجهیزات در بیمارستان وجود ندارد.
حال معادله پیچیده پزشکی در سیستان این روزها به طوری گره خورده است که نمی توان مقصر اصلی را در میان مردم و یا پزشکان یافت، اما برخی از شواهد سایه سنگین بی توجهی برخی از پزشکان را عامل مرگ و میر در این دیار می دانند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 429867
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی