۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶

وضعیت غسالخانه‌های هندیجان در گرمای طاقت‌فرسای تابستان

متأسفانه در گرمای شدید و طاقت‌فرسای تابستان هیچ کجا از هجوم و حمله این پدیده در امان نیست، اکنون گرما نیز به غسالخانه‌ها رحم نکرده و باید برای راحتی کار آن عزیزان امکانات سرمایشی تدارک دیده شود.
5412
5412
به گزارش ندای هیرمند به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندر هندیجان، در شهرستان هندیجان دو قبرستان وجود دارد که هرکدام غسالخانه‌های جداگانه دارند متأسفانه این غسالخانه‌ها مجهز به تجهیزات موردنیاز بهداشتی و سرمایشی نیستند.
غسالخانه‌های هندیجان نیاز به رسیدگی فوری از جانب متولیان امر داشته و بخصوص باید در این گرمای طاقت‌فرسا به وسایل سرمایشی باکیفیت مجهز شوند. امیدواریم مسئولان شهرداری هر چه سریع‌تر به این امر مهم رسیدگی کنند.
حرفه غسال بسیار شریف و مقدس است، در احادیث، روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بر این موضوع تأکید جدی شده که ارزش معنوی، اخروی آن بسیار نزد خداوند بالا است. لذا تأکید فراوانی بر شست شوی بدن مردگان (به ویژه مؤمنان) شده است.
سوالی که در اذهان هست این است که آیا شغل غسالی شغل پسندیده‌ای است و آیا از جانب امامان معصوم (ع) درباره شستن جنازه مؤمن سفارش شده است. این‌که گفته می‌شود انسان مؤمن باید حداقل ماهی یک‌بار اقدام به شستن میت کند صحیح است؟ آیا سفارش از جانب بزرگان دین دراین‌باره شده است؟
پیامبر مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: غسل دادن میت حرارت آتش را دور می‌سازد و خداوند مسیر عبور او از پُل صراط به مقداری که صدایش می‌رسد را وسعت می‌بخشد و نوری به او می‌دهد که با آن به بهشت رسد.
حضرت امام محمدباقر (ع) در حدیثی فرموده‌اند: مؤمنان در هنگام غسل برادر یا خواهر مؤمن خود باید این دعا را زمزمه کنند:اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا بَدَنُ عَبْدِکَ الْمُؤْمِنِ قَدْ أَخْرَجْتَ رُوحَهُ مِنْهُ وَ فَرَّقْتَ بَیْنَهُمَا فَعَفْوَکَ عَفْوَکَ‏؛ بار الها! این بدن بنده تو که روح را از آن جدا کردى و در میان آن دو جدایى انداختى، پس او را بیامرز، او را بیامرز.
حضرت امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند: کسى که جنازه مؤمنى را غسل دهد و حقّ امانت را درباره او ادا کند، خداوند او را می‌آمرزد. راوى پرسید: چگونه حق امانت را ادا کند؟! آن حضرت فرمود: آنچه را که می‌بیند فاش نکند.
غسالخانه‌های هندیجان باید به تجهیزات بهداشتی و سرمایشی مجهز شوند
شهرستان بندر هندیجان دو قبرستان دارد؛ یکی از آن در هندیجان جنوبی معروف به عباسعلی و دیگری در هندیجان شمالی معروف به شاه مشهد که در هر دو غسالخانه وجود دارد. متأسفانه در آن غسالخانه‌ها امکانات موردنیاز ازجمله سرمایشی وجود ندارد.
عبدالرسول تمیمی یکی از شهروندان غسال هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: متأسفانه در غسال‌خانه‌های هندیجان امکانات سرمایشی و حتی یک پنکه معمولی وجود ندارد.
وی افزود: این روزهای خوزستان یک‌لحظه بدون وسایل سرمایشی یعنی مرگ قطعی و واقعی لذا هرگز نمی‌توان درجایی که کولر نداشته باشد کار و فعالیت کرد، حتی آن مکان غسالخانه باشد.
این شهروند هندیجانی بیان کرد: در هفته گذشته بنده در حال غُسل دادن بدن یک مؤمن بودم که از شدت گرما و بخارآب غسالخانه ازحال‌رفته و بی‌هوش شدم که اگر رسیدگی فوری مؤمنین نبود، اکنون باید بدن خود بنده را غسل می‌کردند.
وی گفت: به سبب اهمیت موضوع و تجهیز غسالخانه‌های هندیجان به امکانات بهداشتی و لازم به‌خصوص سرمایشی از شهرداری هندیجان تقاضامندیم اقدامات فوری صورت دهد.
کولر غسالخانه هندیجان جنوبی به سرقت رفته است
جعفر قائد طاهری مسئول غسالخانه‌های شهرداری هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: در غسالخانه هندیجان جنوبی کولر، امکانات بهداشتی و ابزارهای موردنیاز وجود داشت اما متأسفانه همگی به سرقت رفت.
وی افزود: در قبرستان هندیجان شمالی نیز متأسفانه نرده‌های قبرستان به سرقت رفته و بار مالی گزاف به شهرداری محروم هندیجان اضافه شده است. انتظار ما همکاری مردم خیر در امر غسالخانه‌ها است.
مسئول غسالخانه‌های شهرداری هندیجان بیان کرد: در حال حاضر جهت محافظت از قبرستان‌ها و غسالخانه آن در هندیجان جنوبی نگهبان جداگانه تدارک دیده‌شده است.
وی گفت: در اسرع وقت با پیگیری‌های لازم یک دستگاه کولر جهت غسالخانه هندیجان جنوبی تهیه‌کرده و نصب خواهیم کرد. امیدواریم با استقرار شهردار جدید در خصوص غسالخانه‌ها تدابیر بهتری دیده شود.
گزارش از محمدمهدی صادقی
انتهای پیام/
کد مطلب: 428686
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی