۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
ندای هیرمند گزارش می دهد؛

حمله ریزگردها به مناطق شهری استان سیستان و بلوچستان

شن های روان در بستر خیابان های زهک به گونه ای تجمع کرده اند که گویا رودخانه ای از شن و خاک در معابر این شهر جاری شده است.
0
به گزارش ندای هیرمند؛ معضل ریزگردها امروز به گونه ای در منطقه سیستان افزایش افته است؛ که نه تنها روستاهای همجوار تالاب هامون درگیر این پدیده هستند بلکه اکنون انبوهی از شن های روان وارد مراکز شهرهای منتطقه سیستان شده است تا اکنون شهرنشینان نیز به این معضل دچار شوند.
اگر چه ریزگردها در مراکز شهر به دلیل آسفالت خیابان ها و همچنین ساختمان های متعدد کمتر دیده می شد ؛ اما در سال های اخیر به دلیل خشکی بیش از حد بستر تالاب هامون و همچنین عدم مالج پاشی در بیابان های اطراف حاشیه دریاچه، باعث شده است تا قدرت ریزگردها افزایش یابد.
شهرستان زهک یکی از شهرهای آسیب پذیر در مقابل ریزگردها در منطقه سیستان به شمار می رود که اکنون بسیاری از مناطق آن با حمله ریزگردها مواجه شده است، به گونه ای که بسیاری از منازل مسکونی در این شهرستان در مولقع طوفانی با تجمه ریزگردها مواجه هستند.
 
 
 

 
 
شن های روان در بستر خیابان های زهک به گونه ای تجمع کرده اند که گویا رودخانه ای از شن و خاک در اواسط خیابان های این شهر جاری شده است.
شهریاری یکی از ساکنین محله کشتارگاه زهک می گوید: شهرداری بارها اقدام به جمع اوری اسن شن ها از بستر خیاان کرده است، اما طوفان مجددا شن های روان را به این محله باز می گرداند.
وی افزود: در سال های گذشته به مراتب تجمع شن های روان در این محله کمتر بوده است اما اکنون با افزایش شدت طوفان های سهمگین، میلیون ها تن شن و ماسه یه سوی منازل مسکونی در حرکت است.
 
 

 
 

سیدباقر حسینی در خصوص وضعیت گرد وغبار در استان سیستان و بلوچستان و چگونگی مقابله با این پدیده، گفت: هرچند اعلام شده است که سیستان و بلوچستان یکی از کانون‌های گرد وغبار در کشور است اما بدین شکل نیست و تنها محدوده‌ای از استان یعنی سیستان و 5 شهرستان و 840 روستا، منشا طوفان‌ها و گرد وغبار هستند.
نماینده پیشین زابل،‌زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در برخی مواقع ریزگردها به مرکز استان سیستان وبلوچستان هم می رسد، تصریح کرد: مرکز اصلی ریزگردها بخشی در افغانستان، شمال سیستان و مابقی مربوط به خشکی دریاچه هامون است.
وی افزود: این در حالی است که اگر از بروز پدیده ریزگردها جلوگیری نشود و روند فعلی ادامه یابد ریزگردها نه تنها استان سیستان و بلوچستان به طور کامل و البته استان کرمان را در برخواهد گرفت بلکه بخشی از پاکستان و افغانستان را هم درگیر می‌کند.
حسینی، در خصوص چگونگی کنترل ریزگردها، گفت: برای این اقدام دو راه وجود دارد، نخست وارد کردن آب به دریاچه هامون است و دومین راه حل تثبیت شن‌های روان است، البته وارد کردن آب به دریاچه کمی مشکل است چراکه به نزولات جوی بستگی دارد و البته با توجه به وسعت دریاچه 7 میلیارد مترمکعب آب نیاز است.
وی افزود: با این حال مهم و ضروری ترین راه حل مقابله با ریزگرد، تثبیت شن های روان در کانونهای بحران است، تاکنون هم هرچند گفته شده اقداماتی صورت گرفته اما در عمل حرکتی انجام نگرفته است.
 
 
 

 
انتهای پیام/
 
 
 
کد مطلب: 428353
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی