۰
پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶

جولان خاموش ماده مخدر «پان» در بین دانش آموزان/شناسایی بزرگترین کارگاه تولید ماده مخدر پان درجنوب شرق کشور

پان ماده ای غلیظ، سرخ رنگ و دست ساز است که از برگ درخت مخصوصی در هندوستان تهیه شده و در قالب پودر، آدامس و پاستیل، خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف گیاهی از جمله نعناع عرضه می شود و ارزان قیمت است.
پان
پان
به گزارش ندای هیرمند به نقل از دادمردان، جامعه بشری در طول دو قرن اخیر تغییرات بزرگی را تجربه کرده است و برخلاف گذشته با شیب تندی به سوی پیشرفت پیش رفته که این پیشرفت ها در موارد منفی نیز به چشم می خورد به گونه‌ای که متاسفانه همزمان با پیشرفت جوامع، الگوی مصرف و نوع ماده ی مخدر مصرفی به صورت دیوانه واری در حال تغییر و دگرگونی بوده است، به طوری که هر روز شاهد پیدایش مواد مخدر جدید با اسامی جدید و اثرات سوء بدتری هستیم که وارد بازار می شود.
 

 
‌چهارمین ماده مخدر پرمصرف جهان
یکی از این مواد مخدر که چند سالی است به ظاهری فریبنده در بسته بندی الومینیومی و با تصاویری جذاب و رنگی به الگوی مصرف جوانان و نوجوانان وارده شده پان پراگ است که با سابقه تولید چندین قرن در کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، تایوان، کامبوج، ویتنام، لائوس، هند و پاکستان به عنوان یک ماده نشئگی‌آور و در عین حال خوشبوکننده دهان مصرف می‌شود و به عنوان ‌چهارمین ماده مخدر پرمصرف جهان بعد از تنباکو، الکل و کافئین شناخته می شود.
در ساخت این مخدر توهم زا که به صورت گسترده در کارگاه های غیر بهداشتی کشورهای آسیایی تولید می شود دانه‌های قرمز و درشت درخت "بتل" را در برگ های این درخت پیچیده و به همراه موادی چون تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه جات معطر، ساخارین و اسانس‌های صنعتی مختلف و افزودنی‌های غیرمجاز و سرطان زا مخلوط می کنند و پس از آن با بسته‌بندی‌های زیبا و فریبنده برای جلب مشتری هایی که 90درصد آنان کودکان و نوجوانان هستند توزیع می‌شود.
 

 
سرطان حاصل مصرف پان
در ترکیبات پان پراک مواد سرطان زایی چون آرسنیک، کبنات، منیزیم و سرب مشاهده شده و حتی در برخی گزارشاتی که سازمان هایی بهداشتی ارائه کرده اند آمده است که در بعضی از انواع پان پراگ به دلیل افزایش قدرت گیرایی، نشئه‌کنندگی، فروش بهتر و جلب  مشتری از ترکیبات مخدر  یا توهم‌زای دیگری مانند تریاک، حشیش و حتی در بسیاری از انواع آن مواد شیمیایی خطرناکی چون داروهای روانگردان و اکستازی نیز استفاده می شود.
 

 
شناسایی وانهدام بزرگترین کارگاه تولید ماده مخدر پان درجنوب شرق کشور
در همین راستا روز گذشته بزرگترین کارگاه تهیه و توزیع انواع ماده مخدر پان در جنوب شرق کشور در روستای نوک آباد شهرستان چابهار شناسایی و تمامی افراد تولید کننده که تبعه کشور پاکستان بودند دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
فرمانده انتظامی چابهار در این رابطه اظهار داشت: این تیم در روستای نوک آباد در پنج کیلومتری شهر چابهار بطرف دشتیاری فعالیت و مکان خود را کاملا امن تصور می کردند.
سرهنگ محمد نوربخش ادامه داد: اعضای این تیم همگی تبعه پاکستان هستند که فعالیت آنان تهیه و توزیع انواع ماده مخدر پان به مناطق مختلف چابهار و کنارک و شهرهای جنوبی سیستان وبلوچستان در بسته ها و اندازه های مختلف بود.
وی افزود: در این محل بیش از 300 کیلوگرم پان کشف شد که نشان از تهیه و توزیع گسترده پان از این مکان داشت.
وی گفت: در بازدید از این محل دیگ های بزرگ با مواد اولیه و انواع ابزارآلات تهیه پان کشف و ضبط شده است.
سرهنگ نوربخش خاطر نشان کرد: پان ماده مضر مخدر و نشئه آور است که شهروندان به ویژه جوانان چابهار و کنارک را آلوده کرده و ریختن پس مانده آن بعد از مصرف به همراه آب دهان بر روی زمین و دیوارها چهره زشت و غیر بهداشتی به معابر شهرها و روستاها داده و موجب نارضایتی شهروندان شده است.
بیماری سرطان معده از جمله بیماری هایی است که بر اثر مصرف زیاد فست فود، کنسرو، چیپس، پفک، نمک و مواد غذایی که مواد نگهدارنده دارند، در کشور بوجود می آید اما در سیستان و بلوچستان تنها این مواد غذایی باعث ابتلا به بیماری سرطان معده نمی شود بلکه واردات ناس و پان از افغانستان و پاکستان یکی از عوامل ابتلا به این بیماری در بین مردم سیستان و بلوچستان است و وفور فوش این ماده دخانی و سرطانی در حالی در سایه سکوت و بی توجهی مسئولین سیستان و بلوچستان در دکه های روزنامه فروشی، عطاری ها وغیره  به راحتی در اختیار مردم قرار می گیرد.
 

 
دانش اموزان در معرض آسیب
بدون شک بزرگ‌ترین فاجعه این مخدر ویران‌گر که در بسته بندی های بسیار شیک و با طعم انواع میوه ها در بسیاری از نقاط کشور به فروش میرسد، این است که نوک پیکان شومش را به سوی دانش آموز نشانه رفته است و بدون شک قصد دارد تا تمام جامعه را شخم بزند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425286
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی