۰
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹

سیستان زیستگاه نژاد برتر گاوهای گوشتی

گاو سیستانی اصولا با دیگر گاوهای معمولی تفاوت های زیادی برخوردار است که وجه تامیز این تفاوت را میتوان کوهان بلند آن و بدنی گوشتی و عضلانی آن نامید.
گاو سیستانی
گاو سیستانی
به گزارش ندای هیرمند، یکی از حیوانات اهلی در گذشته و تا به امروز در سیستان نگه داری میشده است حیوان عظیم الجثته ای به نام گاو سیستانی است که متاسفانه به علت رها کردن دامداری و کشاورزی برخی از افراد این منطقه به دلیل خشکسالی های اخیر روزه به روز نژاد این گاو منحصر به فرد درحال کم شدن است.
گاو سیستانی اصولا با دیگر گاوهای معمولی تفاوت های زیادی برخوردار است که وجه تامیز این تفاوت را میتوان کوهان بلند آن و بدنی گوشتی و عضلانی که نشان از وجود زیستگاه دیرین در این منطقه دارد را نامید.
به گفته برخی کارشناسان در گذشته نیز علاوه ببر مصرف گوشت و شیر این حیوان به علت قوی بودن این حیوان کمک حال در مزارع و همچنین بارکشی استفاده میشده است به طوری که تیمور لنگ در کتاب منم تیمور جهان گشا عنوان می دارد که (هنگامی که در سیستان فرود آمدیم ، مردمانی بلند قامت یافتیم که شتران را استاده سوار می کردند و بدون مهار سوار بر گاوانی بزرگ جثه میشدند که با آنها از در صلح آمدیم(.
مدیرمیراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی زابل در گفتگو با  باشگاه خبرنگارن،گفت: این جانور درفرهنگ اسطوره ای این منطقه هم جایگاه ویژه ای دارد.
خسروی افزود: گاودرفرهنگ سیستان نمادی اززورمندی باروری وزندگی است که درچرخه غذایی مردم هم نقش اصلی داشته ودرتاریخ شمال سیستان و بلوچستان این جانور همواره بخش زندگی ودرکنارمردم بوده است گاواصیل سیستانی ظاهری متفاوت بادیگر هم خانواده هایش دارداین نوع گاو دارای سری بیضی شکل وکوهان، غبغب بزرگ وآویزان است مقاومت به کم آبی وتندبادها وطوفانهای شن منطقه ازخصوصیات ابن دام اصیل است.
وی گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی خاص که به لحاظ کم آبی،بادهای موسمی وطوفان های شن که درمنطقه وجود دارد،به جز گاواصیل سیستانی هیچکدام ازگاوهای دیگرنژادها توانایی سازگازری بااین شرایط را ندارد.
کد مطلب: 423072
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی