۰
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۶

در این روستا به یک قرن قبل سفر کنید و در تاریخ قدم بگذارید

مشخصا قدم زدن در این روستا ، شما را به دل تاریخ فرو خواهد برد، سنگ فرش های کف خیابان و یا دیوار های خشتی که بیشتر در فیلم ها دیده می شود، نشان از تاریخی بودن روستا دارد.
در این روستا به یک قرن قبل سفر کنید و در تاریخ قدم بگذارید
به گزارش سفیر شرق؛ ایران با توجه به تاریخ چندین هزارساله خود و همچنین روایات و داستان های متعدد از دل این تاریخ یکی از کشورهایی است که نه تنها با جذب گردشگر می توان اقتصاد آن را بهبود بخشید بلکه سیستم جدیدی از درآمدزایی برای افراد به وجود خواهد آمد.
در جنوب شرق این کشور و در استان سیستان و بلوچستان، شهری بیرون آمده از دل تاریخ وجود دارد که ، معماری منحصر به فرد آن و همچنین وجود حیات و زندگی در آن باعث شده است تا نظر  گردشگران را به خود جلب کند.
روستای قلعه نو شهرستان زهک، یکی از زیباترین روستاهای تاریخی در شمال سیستان و بلوچستان است که به دلیل معماری خانه های ساخته شده که عمدتاً طبقه طبقه هستند معروف و بر سر زبان ها ست، این روستا همچنین بافت سنتی خود را حفظ کرده است.
مشخصا قدم زدن در این روستا ، شما را به دل تاریخ فرو خواهد برد، سنگ فرش های کف خیابان و یا دیوار های خشتی که بیشتر در فیلم ها دیده می شود، نشان از تاریخی بودن روستا دارد.
کامبیز مشتاق گوهری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه روستای قلعه نو از آثار تاریخی اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است، اظهار داشت: ارگ 'محمدحسین خان نارویی نژاد' با قدمت 160ساله و زیربنای بیش از 1500 مترمربع در دو طبقه از بناهای تاریخی و مهم این روستا است. 
وی ادامه داد: این اثر در قلعه نو، روستای نمونه هدف گردشگری در پنج کیلومتری جاده زهک به زاهدان واقع شده و به شماره 7255 مورخ 12 بهمن 85 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
گوهری افزود: این بنا زیرزمین بزرگی به گستره ‎ 1500مترمربع داشته که در گذشته انبار غلات و محل آرد کردن گندم بوده است 
مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه نمای این ارگ از آجر ساخته شده و قریب به ‎ 100پنجره دارد، اضافه کرد: 
نوع معماری و کاشیکاری آن نیز به اواخر دوره قاجار بر می گردد. 
وی گفت: روستای 'قلعه نو' سیستان به سبب نوع معماری و استفاده از مصالح سنتی عنوان 'ماسوله جنوب شرق کشور' را به خود گرفته است. 
 
کد مطلب: 429886
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی