با هدف شکست زنجیره کرونا انجام شد؛

آغاز طرح شهید سلیمانی با سازماندهی 312 تیم در سیستان وبلوچستان/ محله سلامت محور ابتکار بسیج در روزهای کرونایی

11 آذر 1399 ساعت 19:26

فاطمه کمیلی، جانشین بسیج جامعه پزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در دستور کار بسیج قرار گرفت.


فاطمه کمیلی در گفت وگو با عصرهامون در خصوص پیاده سازی گام چهارم آماده سازی تیم های عملیاتی بسیج ملی مبارزه کرونا در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: این طرح با هدف مدیریت و کنترل اپیدمی کووید_19 از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال در دستور کار قرار گرفته است.

 
شکست زنجیره کرونا با مشارکت بسیجیان در محله سلامت محور
 
وی با بیان اینکه این طرح در سیستان وبلوچستان از هفته بسیج با سازماندهی312 تیم آغاز شده است، گفت: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی 109 مرکز منتخب مجهز به تیم مراقبت در منزل، 12 مرکز تست غربالگری و 23 مرکز جامع جدا سازی بیماران در استان وجود دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: تعداد  62 نفر پزشک، 97نفر پرستار، 38 نفر از کادر فوریت های پزشکی، 61 نفر بهیار، هزار و 150 نفر بسیجی، 886 بصیرسلامت، 96 نفر از سازمان هلال احمر، 70 نفر از اداره صمت، 70 نفر ازسازمان اصناف، 70 نفر از سازمان تعزیرات و 70 نفر نیروی مردمی روز گذشته در این طرح مشارکت داشتند.
 
وی ادامه داد: در مرکز استان شهرستان زاهدان 69 تیم اجرایی در قالب 32 تیم مراقبتی ویژه خواهران، 32 تیم ویژه برادران و 23 تیم حمایتی که شامل 250 نفر نیرو است در 23 پایگاه سلامت مشغول به ارائه خدمات و اجرای طرح هستند.
 
کمیلی اذعان کرد: ارائه مراقبت ها و خدمات ضروری بهداشتی حضوری و غیرحضوری، شناسایی زودهنگام کووید19 و افراد در معرض تماس نزدیک، قرنطینه خانگی و غیرخانگی و مراقبت از گروه های در معرض خطر، توسعه درمان سرپایی و ارتقای کیفیت مراقبت های بستری از جمله سیاست های این طرح است.
 
به گفته وی، در اجرای این طرح کمیته حمایت و قرنطینه خانگی و غیرخانگی که شامل بسیج، بهداشت، شهرداری، خیرین و سازمان های مردم نهاد، هلال احمر، آموزش و پرورش، خیرین، ستاد اجرای حضرت امام راحل، بنیاد مستغعفین، بهزیستی و کمیته امداد است وظیفه جذب کمک های مردمی و نهادها و سازمان ها را بر عهده داشته و با مشارکت همه ذینفعان به ویژه سفیران سلامت خانوار و رابطین سلامت محله با نظارت کمیته عملیاتی محلاتن نسبت به شناسایی خانوارهای ذینفع و توزیع منابع اقدام خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: تیم های حمایتی و مراقبتی عوامل اجرایی این کمیته در محله ها خواهند بود و مسئولیت کمیته با بسیبج است.
 
طرح شهید سلیمانی گامی در شناسایی زودهنگام بیماران

جانشین بسیج جامعه پزشکی افزود: تیم های مراقبت نیز در این طرح با مشارکت اقشار بسیج،NGO ها و سایر موارد جهت شناسایی و مراقبت افراد در معرض تماس نزدیک ،تیم های دو نفره با مشارکت سفیران سلامت خانوار، رابطین سلامت محله شکل می گیرد که این تیم ها زیر نظر پزشک مرکز خدمات جامع سلامت منطقه فعالیت خواهند کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: تیم های حمایتی توزیع کمک های مردمی و سازمان ها و نهاد ها و در جمعیت آسیب پذیر و در معرض خطر بالا با محوریت و مسئولیت بسیج و مشارکت مردمی، سفیران سلامت خانوار و رابطین سلامت محله شکل خواهند گرفت.
 
کمیلی ادامه داد: در تحقق این طرح؛ تیم های نظارتی برای نظارت از مراکز ارائه خدمات، تهیه و توزیع مواد غذایی و واحد های صنفی با مشارکت هلال احمر، بسیج، اتحادیه اصناف، تعزیرات و داوطلبین مردمی با محوریت کارشناس بهداشت محیط یا حرفه ای به عنوان سرتیم نظارت و داوطلبین مردمی، هلال احمر و بسیج متناسب با تعداد واحدهای صنفی یا صنعتی موجود در محله شکل می گیرند.
 
وی در خصوص نحوه روش کار گفت: سامانه تلفنی 4030 وظیفه راهنمایی و آموزش مردم را بر عهده داشته و در زمینه پیشگیری و مراقبت فردی، مراقبت های لازم برای مادران باردار، سلامت روان، تغذیه سالم در دوران کووید-19و اطلاع رسانی مراکز اختصاصی کووید-19را بر عهده دارد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای اجرای طرح فوق کار تریاژ و راهنمایی افراد در معرض تماس نزدیک و افراد دارای علائم بیماری بر اساس دستور عمل های کشوری را کمیته علمی کووید-19 بر عهده داشته و ضمن ارائه آموزش های لازم هدایت افراد نیازمند خدمات اختصاصی را نیز به عهده خواهد داشت.
 
وی از غربالگری و پیگیری تلفنی به عنوان روشی دیگر در طرح اشاره کرد وافزود: بهورزان در خانه های بهداشت مسئولیت سلامت جمعیت روستایی و هر مراقب سلامت در پایگاه سلامت مسئولیت سلامت جمعیت شهری را بر عهده داشته و خدمات و مراقبت های فعال بهداشتی درمانی اولیه را ارائه می کنند، در زمان اپیدمی کووید-19 وظیفه پی گیری فعال و مراقبت جمعیت تحت پوشش خود را با همکاری فعال پزشک مرکز خدمات جامع سلامت مربوطه بر عهده دارند.
 
کاهش آمار مبتلایان کرونایی با طرح شهید سلیمانی
 
جانشین بسیج جامعه پزشکی استان ادامه داد: بهورز و مراقب سلامت به محض اطلاع از مثبت شدن تست کووید-19هر فرد از جمعیت تحت پوشش خود از طریق سامانه های پرونده الکترونیک سلامت باید با فرد مذکور تماس گرفته و از رعایت جداسازی، قرنطینه خانگی وغیر خانگی اطمینان حاصل و توصیه های بهداشتی مطابق دستورعمل های ابلاغی را ارائه دهد و با اطلاع رسانی به تیم های مراقبت هماهنگی، ره گیری افراد در معرض تماس نزدیک را انجام دهند.
 
وی افزود: در صورت تامین تست های سریع باید از افراد علامت دار در معرض تماس نزدیک در در منزل تست به عمل آمده و نتیجه در همان زمان اعلام تا از تردد افراد مشکوک و محتمل در سطح شهر جلوگیری به عمل آید.
 
کمیلی در راستای پایش و نظارت بر برنامه نیز گفت: پزشک مرکز خدمات جامع سلامت با همکاری فرمانده بسیج محله و هلال احمربرای پایش و نظارت برنامه براساس چک لیست های تدوین شده اقدام خواهند کرد که مسئولیت برنامه ریزی هدایت و پی گیری این موضوع با زیر کمیته پایش و نظارت است.
 
وی تاکید کرد: تمامی اعضای تیم های عملیاتی باید از وسایل حفاظت فردی متناسب با شرح وظایف تیم ها استفاده کنند، اعضای تیم های رهگیری و مراقبت در منزل باید از وسایل حفاظت فردی کامل شامل ماسک N95، دستکش، گانو شیلد صورت استفاده کنند که این وسایل نیز توسط دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تامین خواهد شد.
 
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد:  با توجه به اینکه طرح شهید سلیمانی در قالب هر خانه یک پایگاه سلامت اجرا می شود، جلب مشارکت سفیران سلامت خانوار و رابطین سلامت محله در شکل گیری تیم های مراقبتی و حمایتی اولویت دارد و می تواند سبب انتقال آموزش های مربوط به پیشگیری از کووید _19 و نیز مراقبت از بیمار کرونایی در منزل به خانواده ها و ارتقای مهارت و سواد سلامت جامعه شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 430521

آدرس مطلب: https://www.safireshargh.ir/news/430521/آغاز-طرح-شهید-سلیمانی-سازماندهی-312-تیم-سیستان-وبلوچستان-محله-سلامت-محور-ابتکار-بسیج-روزهای-کرونایی

سفیر شرق
  https://www.safireshargh.ir