۰
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
رهبر معظم انقلاب:

امام خمینی(ره)، احساس حقارت ملت را به احساس عزت تبدیل کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده‌ی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) با ملت ایران سخن گفتند.
امام خمینی(ره)، احساس حقارت ملت را به احساس عزت تبدیل کرد
به گزارش گزارش سفیرشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده‌ی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) با ملت ایران سخن گفتند.

 
خلاصه بیانات رهبر معظم انقلاب:
 امام بزرگوار، سالها پس از فقدان ظاهری، در بین ما زنده است و باید زنده بماند و ما از حضور او و معنویّت او و فکر او و انگشت اشاره‌ی او بهره‌مند بشویم و استفاده کنیم.
 امروز بنده میخواهم درباره‌ی یک خصوصیّت مهمّی از خصوصیّات امام بزرگوار بحث کنم. البتّه ایشان یک انسان ذوابعاد و دارای خصوصیّات برجسته‌ی متعدّدی بودند. این خصوصیّتی که امروز بحث میکنیم، جزو مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیّات امام بزرگوار است و آن عبارت است از روحیهی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بزرگوار. امام، روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود.
اولاً روحیه‌ی تحوّل‌خواهی از دیرزمان در این بزرگوار وجود داشته است، ایشان یک انسان تحوّل‌خواه بودند. نشانه‌ی آن عبارت است از همان یادداشتی و نوشته‌ای که ایشان تقریباً در دوران جوانی، در دهه‌ی سی از عمرشان، در دفتر مرحوم وزیریِ یزدی نوشتند که عین آن نوشته و دستخط را مرحوم وزیری به من نشان دادند، من دیدم بعد هم چاپ شده در اختیار خیلی‌ها قرار گرفته. در آن نوشته، ایشان با آیه‌ی شریفه‌ی «قل انّما اعظکم بواحدة ان تقوموا للّه مثنی و فردی» دعوت میکنند عموم را به قیام للّه. یک چنین روحیه‌ای در ایشان وجود داشت.
میدانی وارد مسئله‌ی تحوّل شدند، نه فقط گفتاری و دستوری؛ از تحوّل‌آفرینیِ روحی در یک مجموعه‌ای از طلّاب جوان در قم، تا تحوّل‌آفرینیِ وسیع در عموم ملّت ایران.
 رهبر انقلاب، امروز: مخاطب امام خمینی در تحوّل‌آفرینی عبارت بود از ملّت ایران. قبل از شروع نهضت امام، مبارزاتی وجود داشت؛ ده‌ها سال بود گروه‌های مختلف [مبارزه میکردند]، منتها حوزه‌ی کار آنها محدود میشد به یک تعدادی، مثلاً فرض کنید 100 یا 150 نفر دانشجو. بحث امام بحث یک گروه محدود یا یک جمع محدود یا یک حرفه‌ی معیّن نبود، بحث ملّت ایران بود. بحث ملّت مثل یک اقیانوس است. به طوفان درآوردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست؛ چرا، یک استخر را میشود موّاج کرد، امّا موّاج کردنِ یک اقیانوس کار عظیمی است. ملّت یک اقیانوس است و امام این کار را انجام داد.
رهبر انقلاب، امروز: تحوّل دیگری که امام ایجاد کرد، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعه‌شان بود. ملّت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت‌پندارانه داشت؛ یعنی اینکه این ملّت بتواند بر اراده‌ی قدرتها و ابرقدرت‌ها فائق بیاید، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمیکرد؛ نه فقط اراده‌ی قدرتهای جهانی، حتّی اراده‌ی قدرتهای داخلی، اراده‌ی فلان مسئولِ یک اداره‌ی امنیّتی یا انتظامی.
مردم احساس حقارت میکردند، احساس توانایی نمیکردند؛ امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس.
رهبر انقلاب، امروز: یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود. مردم دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی یا حدّاکثر احوال شخصی میدانستند؛ فقط همین مسئله یا نماز و روزه و وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین رسالتِ نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها را تعریف کرد، نگاه مردم به دین بکلّی متحوّل شد.
 رهبر انقلاب، امروز: یک تحوّلِ دیگر تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که بعضی از احزاب و گروه‌ها و گروهکها و مانند اینها میدادند که خیلی هم محدود و کوچک بودند، در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد؛ یعنی مردم یک افق آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند. این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی؛ یعنی شما امروز به ملّت ایران که نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده است؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند، اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند.
رهبر انقلاب، امروز: تحوّل مهمّ دیگری که امام به وجود آورد ــ که شاید از بعضی از این تحوّلات مهم‌تر بود ــ عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرتهای جهانی و ابرقدرت‌ها. هیچ وقت تصوّر نمیشد که بشود روی اراده‌ی آمریکا و روی حرف آمریکا حرفی زد، بر خلاف اراده‌ی آمریکا بشود حرکتی انجام داد. امام کاری کرد که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند این ما را تحقیر کرد. واقعاً هم همین بود. امام و کارگزاران امام و جوانهایی که با اشاره‌ی دست امام حرکت میکردند، اینها به معنای واقعی کلمه تحقیر کردند ابرقدرت‌ها را. امام نشان داد که ابرقدرت‌ها ضربه‌پذیرند، شکست‌پذیرند، که آینده هم این را نشان داد؛ دیدید سرنوشت شوروی سابق را که آن جور شد، این هم آمریکای امروز است که این قضایای آمریکا را ملاحظه میکنید. امام این را از آن روز در دل مردم قرار داد که بدانند اینها شکست‌پذیر و ضربه‌پذیرند.
همه‌ی این تحوّلات را امام بزرگوار به وجود آورد، که به معنای واقعی کلمه «امامِ تحوّل» بود.
کد مطلب: 430464
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی