۰
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰

رهبر انقلاب:‌ امام خمینی(ره) یک انسان تحول‌خواه و تحول‌آفرین بود

هبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه امام(ره) یک انسان تحول‌خواه و تحول‌آفرین بود، فرمودند: ‌ایشان بزرگترین تحولات را در دوران و زمان خودشان ایجاد کردند.
رهبر انقلاب:‌ امام خمینی(ره) یک انسان تحول‌خواه و تحول‌آفرین بود
حضرت‌آیت الله خامنه ای امروز چهارشنبه در بیاناتی تلویزیونی به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره)  فرمودند: ‌امروز مراسم بزرگداشت امام بزرگوارمان به شکلی متفاوت از شکل معمول این مراسم اجرا می‌شود. چگونگی برگزاری مراسم مهم نیست اصل قضیه و مهم، گفت و گو از ⁧امام بزرگوار⁩ است. امروز می‌خواهم درباره «⁧ روحیه تحول خواهی⁩ و تحول انگیزی امام بزرگوار» صحبت کنم.

ایشان یادآورشدند: ‌امام هم روحاً هم یک انسان تحول‌خواه بود و هم تحول‌آفرین. در مورد ایجاد تحول نقش او صرفاً نقش یک معلم و استاد و مدرس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگترین تحولات را در ‌دوران و زمان خودشان ایجاد کردند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: تحول دیگر، تحول در مطالبات اساسی مردم بود. یعنی مردم اگر فرض کنیم گروهی از مردم آن زمان مطالبه‌ای از حکومت داشتند این بود که به طور مثال این کوچه آسفالت بشود. مطالبات در این حد بود. این را تبدیل کردند به مطالبه استقلال و آزادی. شعار نه شرقی و نه غربی. خواسته‌های مردم آنچنان متحول شد که از خواسته‌های کوچک و حقیر و محلی و محذوذ تبدیل به امور اساسی، بزرگ و انسانی شد.

ایشان خاطرنشان کردند: مخاطب امام خمینی در تحوّل‌آفرینی عبارت بود از ملّت ایران. قبل از شروع نهضت امام، مبارزاتی وجود داشت؛ ده‌ها سال بود گروه‌های مختلف [مبارزه می‌کردند]، منتها حوزه‌ی کار آنها محدود می‌شد به یک تعدادی، مثلاً فرض کنید ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر دانشجو. بحث امام بحث یک گروه محدود یا یک جمع محدود یا یک حرفه‌ی معیّن نبود، بحث ملّت ایران بود. بحث ملّت مثل یک اقیانوس است. به طوفان درآوردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست؛ چرا، یک استخر را میشود موّاج کرد، امّا موّاج کردنِ یک اقیانوس کار عظیمی است. ملّت یک اقیانوس است و امام این کار را انجام داد.

امام(ره)  فقه را وارد عرصه نظام‌سازی کرد

حضرت‌آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از بیاناتشان فرمودند: امام در یک حوزه تخصصی‌تر، تحول در مبانی معرفتی کاربردی بوجود آوردند. این تخصصی و جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و اصول دارند. امام فقه را وارد عرصه نظام‌سازی کردند. فقه از این مسائل دور بود. البته مسائل ولایت فقیه هزار سال بین فقها وجود داشت و مطرح می شد اما هرگز چون این امید وجود نداشت که ولایت فقیه تحقق پیدا کند هرگز به جزییات و مسائل آن پرداخته نمی‌شد. امام این را وارد مسائل اصلی فقهی کردند.

 ایشان یادآورشدند: در حوزه علمیه نجف این را مطرح کردند و درباره آن بحثهای علمی کردند. بحث های متقن و محکم و کاملا قابل توجه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه هستند، کردند. یا مساله مصلحت نظام که همان منافع عمومی است. این را امام در فقه مطرح کردند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مساله معروف اصولی و فقهی تزاحم و اهم و مهم که در مسائل شخصی و کوچک به کار می رفت، امام این را وارد عرصه میدان عمومی کردند که در عرصه اداره کشور مساله مصلحت نظام مطرح می‌شود که این فرصت بزرگی برای فقه بوجود می‌آورد و به نظر من حوزه ها باید از این قدردانی و استقبال کنند. دست فقه را در گستره تصرفات در حوزه‌های گوناگون باز می‌کند.

حضرت‌آیت الله خامنه ای در ادامه خاطرنشان کردند: تحول مهم دیگری که  امام بوجود آوردند و از بعضی از این تحولات مهم تر بود عبارت است از: تحول در نگاه به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها. آن زمان هیچ کس تصور نمی‌کرد بشود روی اراده آمریکا، روی حرف آمریکا حرفی زد. بر خلاف اراده آمریکا بشود حرکتی انجام داد. امام کاری کردند که خود روسای جمهور آمریکا گفتند خمینی ما را تحقیر کرد. واقعا هم همین بود. امام و کارگزاران امام و جوان‌هایی که با اشاره دست امام حرکت می‌کردند به معنای واقعی کلمه تحقیر کردند ابرقدرت ها را. اراده آنها را شکستند و آنها را از میدان خارج کردند.

ایشان فرمودند: امام نشان داد که ابرقدرت ها ضربه پذیرند. شکست پذیرند. آینده هم همان را نشان داد. دیدید سرنوشت شوروی که آن‌جور شد و این هم که آمریکای امروز است و قضایای  آمریکا که ملاحظه می‌کنید.

 ادامه دارد
کد مطلب: 430463
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی