۱
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
مشکل دنباله دار آب شرب منطقه سیستان؛

آب شرب با طعم جلبک!/ چه کسی پاسخگوی سلامت مردم در آلوده ترین شهر جهان است؟

در حالی گلایه مردم آلوده ترین شهر جهان از بوی بد و تعفن آمیز آب شرب منطقه سیستان ادامه دارد که به گفته مسئول تصفیه خانه آب روستایی شهرستان زهک مشکل اصلی به رشد جلبک در چاه نیمه یک بر می گردد.
آب شرب با طعم جلبک!/ چه کسی پاسخگوی سلامت مردم در آلوده ترین شهر جهان است؟
به گزارش سفیر شرق؛ به نقل از عصرهامون، در حالی معضل کم ‌آبی این روزها دامن گیر بیشتر استان‌های کشور شده است که برخی از روستاهای سیستان وبلوچستان به وسیله تانکرهای حمل آب به صورت سقایی آبرسانی می شوند.
این معضل برای مردمی که در چند قدمی دریا قرار دارند قابل قبول نیست و انتظار می‌رود مسؤولان با  استفاده از تکنولوژی‌های جدید و شیرین کردن آب، مشکلات مردم را حل کنند.
بیان این مطلب بدان جهت است که در ماه های اخیر علی رغم گرمای بیش از حد هوا و فعالیت شن های روان به همراه بادهای 120 روزه در منطقه سیستان مشکل مردم تنها دست و پنجه نرم کردن با بیماری های تنفسی و چشمی نیست بلکه برخی از روستاها و شهرها که حداقل جرعه‌ای آب دارند هم به دلیل بوی بد آن نمی توانند مصرف کننده باشند چرا که شدت بو و تعفن آب در اغلب شهرهای این منطقه به اندازه‌ای است که حتی برای شستشوهای غیرضروری هم کارساز نیست.
برخی از شهروندان سیستانی در تماسی که با این پایگاه خبری داشتند از بوی بد آب که متشابه به بوی ماهی است گلایه کرده و عنوان کردند: در ماه های اخیر با توجه به گرمای بیش از اندازه هوا بو و مزه آب شرب در این شهرستان، تغییر کرده به گونه ای که کسی پاسخگوی درد این مردم نیست و بدون تصفیه نمی توان آب موجود را مصرف کرد.
برخی از این شهروندان بوی آب را متشابه به بوی ماهی عنوان کردند و افزودند: در سال گذشته نیز این چنین تغییراتی در مزه آب شاهد بودیم که با شست وشوی مخازن تصفیه آب این موضوع بهبود یافت.
با این تفاسیر اما مدتی است که آب لوله کشی موجود در منازل به سختی قابل شرب است و روستائیان در شهرستان های مختلف حوزه سیستان دچار مشکل تامین آب آشامیدنی و ترس از بیمار شدن خود و فرزندانشان به علت آشامیدن این آب که طعم و بوی آن قابل تحمل و چشم پوشی نیست، شده اند.
 

محمد درویش زاده یکی از اهالی روستای آذرنگ شهرستان نیمروز در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: آب لوله کشی به سختی قابل شرب است به گونه ای که قبلا فقط بوی بدی داشت ولی اکنون طعم بسیار ناخوشایندی پیدا کرده است.
وی با اشاره به عدم تمکن مالی بسیاری از مردم روستایی حتی برای خرید آب از مراکز تصفیه که با قیمت بسیار ناچیز آب را عرضه می کنند، گفت: علی رغم بوی متعفن آب برخی از اهالی روستا توان خرید آب معدنی یا آب تصفیه شده را ندارند که مسئولان باید در این خصوص چاره ای اساسی بیاندیشند.
 
عدم رفع بوی بد آب نشان از ناتوانی مدیران مربوطه دارد
محمد سلیم بزی ساکن روستای سرحدی شهرستان زابل هم در این خصوص بیان کرد: چند ماه بود که آب لوله کشی را جوشانده و سپس مورد استفاده قرار می دادیم ولی مدتی است که مزه آب به نحوی بد طعم شده که حتی با جوشاندن هم طعم آن تغییر نمی کند.
وی در همین خصوص ادامه داد: رفع نشدن مشکل آب شرب که نیاز اساسی مردم است نشان دهنده ناتوانی مسئولین است اگر رئیس اداره آب مربوطه توان حل مشکلات حوزه کاری خود را ندارد استعفا دهد و کار را به کسی بسپارد که بتواند برای مردم کاری انجام دهد.
 

مشکل اصلی رشد جلبک در چاه نیمه یک است
در تماسی که خبرنگار ما با غلامحسین لک زائیان پورمسئول تصفیه خانه آب روستایی زهک داشت، وی گفت: از سال ۱۳۹۵بو و طعم نامطبوع در چاه نیمه شماره یک به وجود آمد که از همان زمان بررسی درباره علت این مشکل شروع شد به گونه ای که دانشگاه علوم پزشکی زابل، سازمان محیط زیست و شرکت مهندسی آب و فاظلاب کشور در این مسئله ورود پیدا کردند و آزمایشات مختلف انجام شد.
وی ادامه داد: پس از تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که یک رشد جلبکی در چاه نیمه یک صورت می گیرد، از آنجایی که معمولا در تمام آب های شیرین جلبک وجود دارد وقتی میزان آن از یک حدی بیشتر شود بر روی بو و طعم آب اثر می گذارد، در این زمینه نیز متاسفانه در چاه نیمه یک شرایط رشد زیاد گونه ای از جلبک ها به علت رسوباتی که در چاه نیمه ورود کرده است، فراهم شده و بر روی بو و طعم آب اثر گذاشته است.
مسئول تصفیه خانه آب روستایی زهک تصریح کرد: وقتی فصل گرما شروع می شود به دلیل تامین مواد غذایی و مواد عالی که مورد نیاز جلبک هستند این اثر تنها بر روی بو و طعم آب خود را نشان می دهد ولی روی کیفیت آب اثر منفی ندارد، برای کاهش بو طعم آب در فرایند تصفیه خانه آب روستایی زهک از کربون اکتیو که یک نوع جاذب بو و طعم است استفاده می کنیم و آن را جزو فرایند تصفیه آب قرار دادیم.
 

وی گفت: علت اینکه فقط بو و طعم شبکه آب روستایی تغییر کرده این است که محل برداشت آب روستایی چاه نیمه شماره یک است که این پدیده در آن اتفاق افتاده، محل برداشت آب شهر زاهدان چاه نیمه شماره سه است که آب چاه نیمه سه این مشکل را ندارد.
لک زائیان افزود: به علت وقوع این پدیده در چاه نیمه یک از سال ۱۳۹۵ مطالعات و اقداماتی را انجام دادیم تا محل برداشت آب شبکه روستایی به چاه نیمه شماره سه منتقل شود، اعتبارات این طرح گرفته شده و در پایان تیرماه امسال با حضور وزیر نیرو کلنگ اجرای انتقال آب خام از چاه نیمه سه به طرف تصفیه خانه زهک زده شد.
مسئول تصفیه خانه آب روستایی زهک در پایان گفت: هم اکنون پیمانکار در حال اجرای پروژه است که تقریبا ۱۲ کیلومتر خط لوله و آب گیر شناور در چاه نیمه سه باید اجرا شود که محل برداشت به چاه نیمه شماره سه منتقل شود و مشکل بو و طعم برطرف شود.
به گزارش عصرهامون با اجرای طرح "نذر آب" در 502 روستای سیستان و بلوچستان قرار است هزار و 270تانکر با ظرفیت های هزار، دوهزار و 5هزار لیتری به صورت سقایی اقدام به آبرسانی در نقاطی که آب و فاضلاب روستایی مشخص می کند، کنند.


انتهای پیام/
کد مطلب: 429935
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی