۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۶
ندای هیرمند گزارش می دهد؛

هامون، زادگاه عشایر منطقه سیستان

دریاچه هامون همه ساله و در برخی از فصول سال پذيراي تعداد كثيري از عشاير منطقه است .
عشایر
عشایر
به گزارش ندای هیرمند؛ عشاير منطقه سيستان نيز همچون ساير عشاير ايلهاي ايران زمين با تغيير شرايط جوي و محيطي به مناطق مساعد چراء دامها در فصول متفاوت كوچ ميكنند .
تعدادزيادي از اين عشاير در فصل بهاردر سنوات گذشته به مناطق نهبندان وشوسف در خراسان جنوبي كوچ ميكردنند اما به دليل برخي مشكلات كه توسط ميزبان گريبانگير اين قشر گرديده بود منطقه هامون مكان مناسبي براي آنان بشمار ميرود.

هامون همه ساله ودر فصل بهار پس از اينكه اندك آبي از طريق رودخانه نهراب در اين منطقه جاري ميگردد،با رشد علوفه مناسب دامها خصوصا (بوني) پذيراي تعداد كثيري از عشاير منطقه است.

ازعشاير زابل طوايفي همچون؛براهوئي ،باراني ،اردوني ،دهمرده،كوچال ،ناروئي ،ديوانه (رايزن )،مره اي ،ساراني ولگزائي را ميتوان نام برد كه در تالاب هامون ودر مجاورت كوخواجه بيشتر طوايف ناروئي ،ديوانه (رايزن )واردوني به جهت پيمودن فاصله كمتري نسبت به ساير عشاير به اين منطقه كوچ ميكنند . 
 
 

 

هامون كوه خواجه پذيراي عشايري از استان خراسان جنوبي منطقه بيرجند به جهت نسبت فاميلي با برخي از عشاير اين منطقه در فصل بهار نيز ميباشد.
در سال های اخیر برخی از این عشایر به دلایل تغییر آب و هوای منطقه یکجا نشین شده اند و در فصل زمستان نیز حاشیه تالاب هامون را به کوچ به مناطق دیگر ترجیح می دهند.
سياه چادر يا همان پَلاس سر پناهي مناسب كه از موي بزبصورت نخ تهيه وبه هم تابيده و بصورت قالي بهم بافته ميشود . يك سياه چادر از چهار قالي مخصوص تشكيل كه بهم پيوند وپَلاس را تشكيل ميدهد.

سياه چادرها يا همان پَلاسها با يك چوب در وسط و6 چوب در 6 گوشه از داخل برپاه و با وطنابهاي مستحكم كه آنها نيزمعمولا از همين موي بزها تهيه مي شود از قسمت بيرون به ميخهاي كه در زمين كوبيده مي شود محكم بسته شده تا در برابر طوفانها مقاوم بوده وتعادل آنها حفظ گردد .
 
 
 

 

 انتهای پیام/
 
کد مطلب: 429352
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی