۰
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۷
ندای هیرمند گزارش می دهد؛

پیدایش شهر تاریخی با قدمتی بیشتر از شهر سوخته سیستان

شهر پشیرو در 15 کیلومتری شهرستان هیرمند قرار دارد، اما اطلاعات تاریخی این شهر عظیم و بزرگ هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است .
00
00
به گزارش ندای هیرمند؛ اگر تاكنون از محور مواصلاتي زابل به شهرستان هيرمند يكبار گذر كرده باشيد در كيلومتر 15 اين جاده حوالي پل رنده در شمال وجنوب گسلي از تپه هاي به شكل ارگ وبرجك بهم پيوسته كه بقايايي اندكي از آنها باقي مانده در فاصله 100 تا 50 متر به صورت موازي در يك محور و مستقيم به چشم ميخورد  كه از ميان دو ارگ ميرجمال وخان ملك ميگذرد .
شهر پشیرو در 15 کیلومتری شهرستان هیرمند قرار دارد، اما اطلاعات تاریخی این شهر عظیم و بزرگ هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است اما بزرگان و ریش سفیدان منطقه سخن از عظمت و بزرگی این شهر عجیب و تاریخی می زنند.
ناصر صیاد محقق و  فعال رسانه ای در این رابطه گفت: اين تپه ها متعلق به شهر پشيرو است كه از زاهدان كهنه آغاز وپس از گذر از مسيرهايي طولاني در مسير بي بي دوست ، برج اوقان ، رنده ، ادامه يافته و آخرين مسير آن به شندك ودرنهايت منطقه نيزارمي رسد .
 وی افزود: قدمت اين شهر به قبل از پيدايش شهر سوخته مي رسد، كه بصورت موازي ودر يك خط مستقيم شهري وجود داشته به طوريكه اگر يك بزغاله از انتها بر روي بام برجكها قرار ميگرفته تا انتها در يك مسير به نيزار ميرسيده است، كه باورش كمي سخت است .
صیاد تصریح کرد: اكنون با توجه به وجود اين تپه ها در يك خط مستقيم كاملا" مشهود است وامري انكار ناپذير مبني بر وجود اين  شهر تاريخي مي باشد .
وی همچنین عنوان کرد: با توجه به تحقیقات گسترده ای که در این خصوص انجام شده است، اطلاعات بیشتری از سوی این شهر قدیمی به دست نیامده، لذا می طلبد تا کارشناسان برجسته کشوری به این شهر ورود پیدا کنند و حقایق امر را بدست آورند.
منطقه سیستان یکی از مناطق قدیمی با تاریخ کهن است که زادگاه پهلوانانی همچون رستم،سهراب و یعقوب لیث صفاری بوده است؛‌ شهر سوخته و کوه خواجه نماد قدمت بالای این منطقه از خطه جمهوری اسلامی ایران هستند.
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428642
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی