۰
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۸

نصف تهرانی‌ها طعم خاموشی را چشیدند/ احتمال بروز خاموشی‌های گسترده

شبکه برق در سراسر کشور در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و در برخی کلانشهرها و شهرهای کشور همچون تهران، شاهد بروز خاموشی های پراکنده در چند روز اخیر بودیم که در صورت ادامه روند مصرف افسارگسیخته برق، احتمال بروز خاموشی های گسترده وجود دارد.
22
22
به گزارش ندای هیرمند به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با ثبت 53 هزار و 360 مگاوات پیک مصرف لحظه ای برق در روز گذشته و ثبت پیک مصرف لحظه ای 53 هزار و 157 مگاوات در روز شنبه (17 تیرماه) بار دیگر میزان نگرانی ها در خصوص بروز خاموشی ها در کشور افزایش یافت.
علاوه بر نگرانی از افزایش بیشتر پیک برق، شبکه برق در سراسر کشور در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و در برخی کلانشهرها و شهرهای کشور همچون تهران، شاهد بروز خاموشی های پراکنده در چند روز اخیر بودیم که در صورت ادامه روند مصرف افسارگسیخته برق، احتمال بروز خاموشی های گسترده وجود دارد.
* نیمی از مناطق تهران طعم قطع برق را چشیدند
گزارشهای مردمی از کلانشهر تهران حاکی از این است که در طی روزهای اخیر بخش هایی از مناطق 3، 4، 5، 7، 8، 9، 10، 12، 17، 18 و 19 دچار خاموشی هایی از کمتر از 10 دقیقه تا بیش از یک ساعت شده اند. حتی برخی از شهروندان تهرانی از قطع و یا کم سو شدن چراغ های معابر محلات خود در مناطق 10 و 14 شهرداری انتقاد کرده اند.
«کامبیز ناظریان» معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این خصوص گفت: در دو روز گذشته به دلیل افزایش پیک مصرف برق در شهر تهران و اطراف آن، محدودیت هایی در تامین برق شهر تهران به وجود آمد که این امر به خاموشی هایی کوتاه مدت و پراکنده منتج شد که این محدودیت ها ناشی از کمبود تولید نبوده، بلکه ناشی از پر باری خطوط تامین کننده شبکه برق شهر تهران بوده است.
* عدم قطع برق در صورت صرفه جویی 10 درصدی
ناظریان افزود: هم اکنون تامین برق در حالت «سر به سر» و با «ریسک بالا» انجام می شود و تاکنون برنامه ریزی برای نوبت بندی برق وجود ندارد و همه تلاش صنعت برق این است که این اتفاق در شهر تهران و کل کشور رخ ندهد و فکر نمی کنم به این مرحله برسیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در تهران بزرگ ظرفیت مدیریت مصرف به میزان 300 تا 350 مگاوات وجود دارد و مشترکان می توانند با مدیریت بهره برداری از سیستم های سرمایشی، هم به اقتصاد خانواده و هم به پایداری شبکه برق کمک کنند.
وی ادامه داد: اگر مشترکان روزانه 10 درصد در بهره برداری از سیستم سرمایشی مدیریت مصرف داشته باشند، نیاز به خاموشی دوره ای وجود ندارد.
* احتمال آسیب شبکه برق از شدت مصرف
همچنین «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به ثبت رکورد مصرف 55 هزار و 400 مگاواتی هفته گذشته، گفت: این حجم از تولید، انتقال و توزیع برق، حداکثر توان صنعت برق برای تامین برق کشور است و اگر مردم 5 تا 10 درصد صرفه‌جویی را در برنامه خود نداشته باشند، شبکه‌های برق در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و ممکن است دچار آسیب شود.
فلاحتیان با بیان اینکه "با صرفه جویی 10 درصد مصرف برق حدود 5000 مگاوات صرفه جویی خواهد شد"، گفت: هم اکنون تمام نیروگاه ها با ظرفیت نهایت خود در حال تولید هستتد.
* قطعی های پراکنده برق ناشی از فشار مصرف بر شبکه توزیع
طبق گزارش های مردمی در یک هفته اخیر در نقاطی از شهرهای تهران، اصفهان، زرین شهر، شیراز، جهرم، اهواز، بوشهر، بابل، آمل، تبریز، کرج و سمنان قطعی های پراکنده برق رخ داده که اگرچه طبق پیگیری های خبرنگار تسنیم این قطعی های 10 دقیقه ای تا بعضاً دو ساعته بیشتر ناشی از بروز مشکل فنی در برخی تجهیزات و خطوط توزیع برق این شهرها بوده اما دلیل اصلی بروز اشکالات فنی در تأسیسات توزیع نیز در کنار گرمای هوا، فشار مصرف بالا در ساعات پیک عنوان شده است.
تأسیسات و خطوط توزیع فرسوده که بخشی از شبکه توزیع برق شهرهای کشور را تشکیل می دهد، در این روزها که بار مصرف بالای برق بر شبکه توزیع گاهاً فراتر از ظرفیت این خطوط است، بروز اشکالات فنی را در این تأسیسات افزایش داده که این موضوع قطعی های پراکنده برق را به دنبال داشته است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 427889
نام شما
آدرس ايميل شما

توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی