۰
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۸
ندای هیرمند گزارش می دهد؛

تنها شهر کشف شده دوران هخامنشی در دیار آفتاب/دهانه غلامان شهری پر از شگفتی

شواهد در برخی از کتیبه داریوش بزرگ حکایت از آن دارد که دهانه غلاملان مرکز سیاسی،اداری و اجتماعی حکومت هخامنشی بوده است، حکومتی که در تمام کشورهای تحت امر خود یک مرکز اداری و سیاسی احداث کرده است تا با وجود مسافت و همچنین وسعت زیاد ،مناطق تحت امر خود را در دست نمایندگانی از جانب حکومت قرار دهد.
ب
ب
به گزارش ندای هیرمند؛ شهر دهانه غلامان در با وسعت صد هکتار اولین شهر در دوران هخامنشی محسوب می شود که ابتدا نقشه آن توسط مهندسین کشیده شده و پس از آن به ساخت و بهره برداری رسیده است.
این شهر در حدود 2 کیلومتری روستای قلعه نو قرار دارد که در سال های گذشته بسیاری از باستان شناسان خارجی همانند ایتالیا را جهت حفاری و کشف آثار باقی مانده از مردمان آن به منطقه کشانده است.
برخی از باستان شناسان دهانه غلامان  را تنها شهر كشف شده از دوران هخامنشيان مى‏ دانند،در اينجا معمارى سنتى هخامنشى با معمارى بومى سيستان درهم آميخته است و نمای بسیار جالبی را به منطقه داده است.
شواهد در برخی از کتیبه داریوش بزرگ حکایت از آن دارد که دهانه غلاملان مرکز سیاسی،اداری و اجتماعی حکومت هخامنشی بوده است، حکومتی که در تمام کشورهای تحت امر خود یک مرکز اداری و سیاسی احداث کرده است تا با وجود مسافت و همچنین وسعت زیاد مناطق تحت امر خود را در دست نمایندگانی از جانب حکومت قرار دهد.  

با توجه به بادهای معروف 120 روزه سیستان که همواره از شمال غرب به جنوب شرق می وزد باد شکن هایی در مقابل درب هر یک از خانه ها تعبیه شده است و یا به طور کل کلیه خانه های شهر یا در ضلع جنوبی ساختمان قرار دارند، ویژگی که امروزه نیز در برخی از منازل سیستانی دیده می شود.
 
 

 

 
با توجه به فراوانی نعمت در این منطقه بسیاری از نماهای شهر به برج های تدافعی و مستحکم تعلق دارد ، این برج ها برای دفاع از رونق اقتصادی موجود در منطقه ایجاد شده است.
فضاهای کشف شده در این شهر همانند مکان هایی است که در تخت جمشید قرار دارد شباهت زیاد این شهر به حیات شمالی خزانه تخت جمشید شگفتی هر گردشگری را بخود جلب می کند،در دهانه غلامان از طاقهاى گنبدى استفاده شده، كه بيانگر سابقه استفاده از گنبد در سده ششم پيش از ميلاد مى‏باشد امّا در اين دوره در قسمتهاى ديگر فلات ايران جز در قسمت كوچكى در سقف يكى از بخشهاى تخت جمشيد در جايى ديگر به چشم نمى‏خورد و در بكارگيرى اين نوع روش معمارى در سيستان نيز مسايلى همچون كمبود چوب و تداوم معمارى سنتى و محلى را بايد در نظر گرفت. 
معماری عجین شده سیستانی و هخامنشی فضای جالب و زیبایی به این شهر بخشیده است، خانه های منظمی  که با نقشه های خاصی طراحی شده اند که بیانگر یک شهر کلاسیک قدیمی هستند برخی از باستان شناسان بر این باورند که دهانه غلاملان تنها شهر باستانی موجود است که تمامی خانه ها در کنار اماکن مذهبی و دولتی بنا شده اند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 426495
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی