۰
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۶

پرورش بلدرچین نمونه ای دیگر از حمایت هدفمند دانشگاه زابل از پتانسیل های اقتصادی بومی

رورش بلدرچین یکی دیگر از طرح هایی است که در عرصه اقتصاد بومی مورد استقبال قرار گرفته است و دانشگاه زابل نیز با ایجاد واحدهای پرورش بلدرچین، تحقیقات و پژوهش های فراونی را در این زمینه به سرانجام رسانده است.
بلدرچین
بلدرچین
بلدرچین فضای زیادی برای پرورش و رشد نیاز ندارد. بلوغ جنسی زودرس دارد و در 8-7 هفتگی به تخم گذاری می رسد، این در حالی است که هیچ کدام از سایر طیور به این سرعت به بلوغ نمی رسند. طول دوره جوجه کشی بلدرچین هم فقط 17 روز است. مجموع این عوامل باعث می شود که پرورش بلدرچین از هر نظر توجیه اقتصادی و سودآوری بالایی داشته باشد.
به گزارش ندای هیرمند؛ به عنوان قطب علمی در جنوب شرق کشور، تاکنون در طرح ها و پروژه های متعددی ورود نموده و تمام تلاش این مجموعه در ارائه بهترین الگوها و روش های نوین علمی بوده است
با نام گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»؛ مجموعه مدیریتی به همراه اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه زابل بر آن شدند تا جهت تحقق این شعار، گام بردارند. زیرا که استفاده از نیروی انسانی و سرمایه داخلی، اتکا بر اقتصاد مولد، توجه خاص به تولید کالا‌های اساسی و محصولات زیر‌بنایی از شاخصه های اقتصادی است که از آن می توان به عنوان اقتصاد مقاومتی نام برد.
پرورش بلدرچین یکی دیگر از طرح هایی است که در عرصه اقتصاد بومی مورد استقبال قرار گرفته است و دانشگاه زابل نیز با ایجاد واحدهای پرورش بلدرچین، تحقیقات و پژوهش های فراونی را در این زمینه به سرانجام رسانده است.
بلدرچین از جمله منابع پروتئینی است و دارای ویژگی های استثنایی و همراه با سودآوری است. این پرنده مقاومت بسیار بالایی در برابر بیماری های طیور داشته و گوشت آن بسیار لذیذ و خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است
بلدرچین فضای زیادی برای پرورش و رشد نیاز ندارد. بلوغ جنسی زودرس دارد و در 8-7 هفتگی به تخم گذاری می رسد،این در حالی است که هیچ کدام از سایر طیور به این سرعت به بلوغ نمی رسند. طول دوره جوجه کشی بلدرچین هم فقط 17 روز است. مجموع این عوامل باعث می شود که پرورش بلدرچین از هر نظر توجیه اقتصادی و سودآوری بالایی داشته باشد.
در مقایسه با گوشت و تخم سایر پرندگان، محصولات این پرنده از اهمیت بیشتری برخوردار است و حتی به دلیل داشتن فاکتورهای مهم غذائی بعنوان دارو جهت تامین نیاز بیماران مصرف می گردد.
با توجه به موارد ذکر شده، پژوهشکده دام های خاص دانشگاه زابل بحث پرورش صنعتی و به همراه آن بحث فرهنگ سازی پرورش و مصرف محصولات بلدرچین را در دستور کار خود قرار داده است.
خوشبختانه پس از چند مرحله پرورش و عرضه آن در سطح دانشگاه و شهرستان زابل استقبال بسیار خوبی از محصولات بلدرچین به عمل آماده است.
امید می رود با ورود بخش خصوصی و همکاری علمی و فنی دانشگاه بتوان پرورش این پرنده مفید را گسترش داده  تا باعث افزایش سطح درآمد خانوارها و کمک به اقتصاد مولد در منطقه گردید
 
 
کد مطلب: 424343
نام شما
آدرس ايميل شما

توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی