۰
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۶
گزارش ندای هیرمند از اشتغال این روزهای جوانان زابل/

جوانان هم مرز با کشور افغانستان چه میکنند؟

قوطی های نوشابه ، کارتن ، و پس مانده ظروف یک بار مصر به علت بازیافت دوباره بسیاری از معتادان این شهر را به سطل های زباله میکشد تا برای اندک مصرف خود شبها را در این مکانها بگذراند تا بتوانند عمل خود را بدست آورند.
00
00
به گزارش ندای هیرمند؛ استان سیستان و بلوچستان به علت هم مرز بودن با کشور افغانستان در تیر راس قاچاقچیان مواد مخدر بوده است که همواره تعداد زیادی از این مواد مخدر به دست مرزبانان غیور جمهوری اسلامی ایران کشف و ظبط میشود.
طبق آمار بدست آمده 15 هزار از مامورین نیروی انتظامی در راه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در سال های اخیر به مقام شهادت و جانبازی رسیده اند که این آمار نشان خدمات گسترده نیروی انتظامی را نشان میدهد.
بنا بر اعلام رسمي مسوولان سالانه حدود ١٥٠٠ تن مواد مخدر توليد شده از مرز افغانستان وارد ايران مي‌شود، حدود ٥٠٠ تن آن با فرار از گلوگاه‌هاي امنيتي ايجاد شده براي مقابله با اعتياد به دست عوامل جزء مافياي مواد مخدر مي‌رسد كه براي مصرف معتادان داخل كشور صرف مي‌شود.
حدود ٥٠٠ تن آن توسط عوامل مقابله با اعتياد كشف مي‌شود و ٥٠٠ تن مابقي هم از كشور و به سمت مرزهاي اروپا ترانزيت مي‌شود.
اما این آمار و ارقام در حال حاضر که بیکاری در میان جوانان کشور موج میزند بسیار میتواند نگران کننده باشد در حالی که تا کنون بسیاری از جوانان در شهرهای هم مرز با کشور افغانستان به این مواد خانمان سوز گرفتار شده اند.
اگر شبها گشتی در شهرستان زابل زده باشید بسیار از معتادان را مشاهده میکنید که در حال جمع اوری اشیاء پلاستیکی و یا قوطی های فلزی هستند تا بتوانند با فروش آنها به مقدار مصرف روزانه مواد مخدر خود برسند.
قوطی های نوشابه ، کارتن ، و پس مانده ظروف یک بار مصر به علت بازیافت دوباره بسیاری از معتادان این شهر را به سطل های زباله میکشد تا برای اندک مصرف خود شبها را در این مکانها بگذراند تا بتوانند عمل خود را بدست آورند.
سرقت درب های فاظلاب های شهر نیز مشتری خاص خود را در بین معتادین شهر دارد تا با فروش آنها مقدار بیشتری پوب بتوانند به دست آورند.
 
از آنجایی که بارها و بارها توسط پزشکان اعلام میشود که تنها یک بار مصر مواد مخدر میتواند سرآغاز یک خودسوختگی باشد اما بسیاری از جوانان این شهر به دور از دیده والدین خود بر سر این نوع مجلس ها مینشیند .
از رواج فروش مواد مخدر در شهرستان زابل که بگذریم ، بسیاری از دست فروشان بر سر خیابان های پر تردد در حال فروش قرص هایی همچون ترامادول و متادون هستند ، که در کنار آنها مواد مخدری همچون ناس و پان هم آزادانه فروخته میشود.
بیکاری جوانان از جمله عواملی است که بارها توسط کارشناسان تاکید شده، پای جوان خام را به راه های خلاف باز خواهد کرد و میتواند با آینده آن که هم به ضرر خود و هم جامعه میباشد تباه کند .
 در حالی که مرز میتواند منبع در آمدی برای افراد ساکن این شهرستان باشد تا کنون نه تنها مفید واقع نشده است بلکه این روزها با تبادل مواد مخدر در بین قاچاقچیان بلای جان جوانان شده است و در حال تباهی آنان میباشد.
کد مطلب: 423816
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی