۰
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
با حضور پروفسور موسوی موحدی؛

سخنرانی علمی «معیارها و راهكارهای پیشرفت دانشگاه ها» برگزار شد

سخنرانی علمی معیارها و راهکارهای پیشرفت دانشگاه‌ها با حضور پروفسور علی اکبر موسوی موحدی استاد و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران برگزار شد.
سخنرانی
سخنرانی
به گزارش ندای هیرمند؛در این جلسه دکتر موسی بهلولی سرپرست دانشگاه زابل ضمن خیر مقدم به حضور آقای پروفسور موسوی موحدی به دارالولایه سیستان و دانشگاه زابل گفت: دانشگاه زابل فعالیت علمی خود را تحت عنوان یک دانشگاه مستقل از سال 1378 آغاز نموده است. این دانشگاه به لحاظ کلی در استان بعد از دانشگاه سیستان وبلوچستان در جایگاه دوم  قرار دارد و با داشتن  8 دانشکده، 3 پژوهشکده، یک مرکز تحقیقات، 117 رشته تحصیلی و همچنین وجود بیش از 10 دوره دکتری، در حال حاضر یک دانشگاه نو پا و جوان می باشد و در این مسیر استفاده از تجارب علما می‌تواند باعث تعالی بیشتر و تسریع پیشرفت شود.
دکتر موسی بهلولی بیان کرد: بحث تولید علم از سال‌های متمادی توسط پروفسور علی اکبر موسوی موحدی در کشور مطرح بوده و بسیاری از آیین نامه های پژوهشی که اکنون داریم منشاء آنها دانشگاه تهران است و در زمانی تدوین شده که ایشان مسئولیت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران را بر عهده داشته اند.
وی نماد علمی دانشگاه تهران را مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک ایران (IBB) برشمرد و افزود: حرکت علمی و دیپلماسی علمی که اکنون در کشور داریم از این مرکز شروع شده و پروفسور علی اکبر موسوی موحدی به عنوان یکی از موثرترین افراد علمی در جامعه و جزو بنیان‌گزاران این مرکز هستند.
سرپرست دانشگاه زابل عنوان نمود یکی از رسالت‌های دانشگاه، نوشتن مقاله و تولید انتشارات علمی است و باید دانشگاه‌های کشور خصوصاً دانشگاه‌های جوان، دانایی را به دارایی تبدیل کنند و مرزهای علم را بشکنند و به رسالت ذاتی و بعد های جهانی خود عمل کند. در این راه  افزایش کمیت و کیفیت مقالات و حرکت به سمت کار آفرینی و دیپلماسی علمی از ضروریات است.   
در ادامه دکتر موسی بهلولی، به اهمیت و جایگاه علما و ایجاد ارتباط موثر با ایشان پرداخت و افزود: دانشگاه نیاز به ارتباطات دارد. بایستی ارتباط با دانشمندان در سطح کشور توسعه داده شود. حتی سیاسیون نیز بایستی از نظر علما و اندیشمندان استفاده نمایند چرا که علما روشنگر مسیر حرکت و خط دهنده سیاسیون هستند. استفاده از تجارب ارزنده پروفسور موسوی موحدی که منشاء بسیاری از اقدامات موثر علمی در کشور و بخصوص دانشگاه تهران بوده است، می‌تواند برای دانشگاه زابل نیز بسیار مفید باشد.
پروفسور علی اکبر موسوی موحدی استاد ممتاز دانشگاه تهران ضمن قدردانی از زحمات وافر دکتر بهلولی در دانشگاه زابل گفت: امروز دانشگاه‌های پیشرفته جهان تنها حرکت بین المللی ندارند، بلکه حرکت فرازمینی هم دارند، اگر حرکت فرا زمینی نکنیم، محکوم به باخت هستیم.
پروفسور موسوی موحدی با بیان اینکه منطقه زابل یک منطقه با اصالت بزرگ است، گفت: اینجا منطقه ای با اصالت بزرگ است که توانایی پیشرفت دارد. دانشگاه زابل بر اساس امکانات بسیار خوبی ساخته شده و بایستی برای آینده کوتاه و بلندمدت آن تصمیم‌سازی شود. لازمه این امر مهم تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد است که باید تحویل جامعه داد تا بتواند علاوه بر پیشرفت ایران اسلامی، جهان را نیز دگرگون کند.
وی با اشاره به فرمایشی از حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: آن حضرت می فرمایند؛ هر وقت خواستی کاری انجام دهی موقعش همین الان است. تصمیماتی که می‌گیریم باید تصمیماتی باشند که قبلا در دنیا تجربه شده باشد، یکی از تصمیمات مهم تربیت نیروی انسانی و فارغ تحصیلی است که وارد حوزه HDI (انسان توسعه یافته) شود.
ایشان ادامه داد: باید برای اجرایی شدن تصمیمات‌مان، بایستی زیر ساخت ها را فراهم کنیم و تولید علم داشته باشیم و البته این موضوع باید در راستای رفع نیازهای کشور باشد. وی به سخنی از نیوتون اشاره کرد و افزود: اگر بخواهید بزرگ شوید و بال و پر بگیرید و افق های دور دست را ببینید، دو پا را بگذارید روی شانه‌های اساتید بزرگ.
استاد ممتاز دانشگاه تهران بیان کرد: استاد شایسته دو خصلت دارد، اول: مترجم نباشد و علم از رگ و پوست خودش باشد، اینگونه نباشد که غرب تولید علم و شرق مصرف کننده باشد. دوم:  استاد باید منتور باشد، بیشتر اساتید سوپروایزر هستند. در صورتی که ما نیاز به منتور داریم، سوپروایزر کار به فرمول و الگوریتم دانشجو دارد، یک فرمول به دانشجو یاد می دهد ولی منتور با علم و معنا کار دارد و در قلب و ذهن دانشجو مشکلاتش را پیدا می کند و رفع می کند و مثل پشتیبان عمل می‌کند.
این چهره ماندگار با بیان اینکه بُعد دوم دانشگاه شکستن مرزهای علم و دانش  است؛ تصریح نمود: گسترش مرزهای دانش یعنی اینکه ما باید علمی را کشف کنیم که قبلا کسی کشف نکرده، اگر دانشگاهی کشف دست اول نکند، پیشرفت نخواهد کرد. معیار دانشگاه پیشرفته بر می‌گردد.
پروفسور موسوی موحدی با اشاره به اینکه بین تولید علم و تولید مقاله تفاوت دارد، اظهار داشت: اگر مقاله ای نوشته شود که استناد داشت و رجوع به آن شد، می‌شود علم. در واقع تولید علم مبتنی بر استناد و ضریب تاثیر علمی آن است.
وی  با بیان اینکه رمز موفقیت کشور های دیگر نظیر اروپای غربی و آمریکای شمالی مسئله ظرفیت سازی علمی است افزود: ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که آن کسی که می خواهد پیشرفت کند زمینه ترقی برای آن فراهم باشد. ما نسل آینده را پشتیبانی خواهیم نمود زیرا یکی از معیار های کشور پیشرفته ارثیه گذاشتن علم است و این ایرانی است که می تواند با هویت خود ماندگار بماند.
استاد ممتاز دانشگاه تهران بر تشکیل هیئت مشاوران ارشد تاکید کرد و  گفت: آن کسی که دانشگاه‌ها را هدایت می کند هیئت رئیسه و روسای دانشکده ها،پژوهشکده ها و مدیر گروه ها هستند. دانشگاه به یک هیئت مشاوران ارشد از دانشمندان ایران و جهان، نیاز دارد.
وی در پایان بر ایجاد بنیاد خیرین دانشگاه تاکید نمود و پیشنهاد داد: برای توسعه هر چه بیشتر دانشگاه باید از کمک خیرین استفاده شود. برای تحقق این امر، دانشگاه زابل بنیاد خیرین دانشگاه طراحی کند.
در پایان این مراسم، اعضای هیأت علمی و دانشجویان سئوالات خود را مطرح نمودند و پروفسور موسوی موحدی پاسخ های لازم را بیان داشتند.









کد مطلب: 423155
نام شما
آدرس ايميل شما


Iran, Islamic Republic of
در مورد مسئله ی هسته ای هم اصلاح طلبان همینو میگفتن. ما رو از یک سوراخ 2 بار نیش نزنید دوست عزیز آقای کواکبیان
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی