ندای هیرمند گزارش میدهد:

نان خرمایی (کلوچه زابلی) یکی از سوغاتی های معروف سیستان

5 آبان 1394 ساعت 12:10

یکی از سوغاتی های معروف سیستانیان نان خرمایی زابلی یا همان کلوچه زابلی بوده که از محبوبیت خاصی در بین سیستانیان برخوردار است.


به گزارش ندای هیرمند،نان به عنوان غذای اصلی ما ایرانی‌ها از قداست و حرمت برخوردار است که در هر یک از شهر های ایران به روش های سنتی و به شیوه گذشتگان و نیاکان آنها از گذشته تا به امروز پخت می شود.
یکی از سوغاتی های معروف سیستانیان نان خرمایی زابلی یا همان کلوچه زابلی بوده که از محبوبیت خاصی در بین سیستانیان برخوردار است.
در گذشته کلوچه زابلی در ماه اسفند پخت شده و در ایام نوروز مورد استفاده و پذیرایی برای میهمانان قرار می گرفته است که با گذر زمان  امروزه به یک صبحانه یا میان وعده ای مفید تبدیل شده است.
اگر به هر یک از شهر های سیستان سفر کنید بی شک تعدادی مغازه کلوچه پزی صنعتی مشاهده می کنید که در حال پخت و پز این خوراکی ارزشمند هستند، در روستا ها نیز مادران و زنان روستایی با ذوق و سلیقه خاص خود با تنور های گلی به در پخت آن دریغ نمی کنند.
IMG_5582
 
IMG_5583
 
کلوچه زابلی با ترکیب خمیر آرد،نمک،خرما،شیر  ولرم و مقداری شکر تهیه می شود که در دو نوع بدون خرما و خرمای پخت آن رواج دارد.
در همین راستا به سراغ یکی از کلوچه پزی های شهرستان هیرمند رفتیم تا بیشتر با این نان محلی آشنا شویم:
محمد علی دیز در پاسخ به این سوال که هدف شما از راه اندازی این کلوچه پزی چه بوده است گفت: در راستای سبک زندگی سالم با توجه به اینکه قاعدتا تغذیه سالم یکی از پارامترهای سبک زندگی سالم است وبرای اینکه به صحبت‌های رهبری لبیک گفته باشیم در راستای اقتصاد مقاومتی که ایشان تاکیید ویژه ای نسبت به این امر دارند.
IMG_5586
 
IMG_5588
میزان درآمد شما چگونه است،آیا از شغل خود راضی هستید؟
با توجه با تازه تاسیس بودن این مجموعه از درآمد بالایی برخوردار نیستیم اما از آنجایی که علاقه خاصی به این کار داشته بسیار راضی هستم  درآمد هرچند کم باشد ولی مهم این بوده که حلال است و همین عامل باعث سلامتی  خانواده و موفقیت می شود.
وی از اشتغالزایی مجموعه کلوچه پزی برای ۴ نفر خبر داد و گفت: در حال حاضر با چهار نفر مشغول به کار هستیم که به امید خدا با بالا رفتن درآمد و جذب مشتری کارکنان این مجموعه بیشتر خواهند شد.
IMG_5595
 
IMG_5597


کد مطلب: 422228

آدرس مطلب: https://www.safireshargh.ir/news/422228/نان-خرمایی-کلوچه-زابلی-یکی-سوغاتی-های-معروف-سیستان

سفیر شرق
  https://www.safireshargh.ir