۰
پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۴
در آستانه عید سعید قربان اعلام شد:

توصیه های اداره دامپزشکی زهک در آستانه عید سعید قربان در شرایط کرونایی

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زهک در آستانه عید قربان به شهروندان توصیه کرد: با توجه به ایام عید سعید قربان و سنت حسنه قربانی کردن، جهت جلوگیری از خطر انتقال بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است.
توصیه های اداره دامپزشکی زهک در آستانه عید سعید قربان در شرایط کرونایی
به گزارش سفیرشرق؛ علی رافع شیخی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زهک در گفت و گو با خبرنگار سفیرشرق ضمن ضمن عرض تبریک فرا رسیدن عید مبارک قربان، به اطلاع می رساند به منظور حفظ سلامت همشهریان گرامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه، با توجه به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: به منظور ارج نهادن به شعائر اسلامی و همچنین تامین بهداشت عمومی جامعه و حفظ سلامت مصرف کنندگان عزیز و جلوگیری از شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام، بخصوص تب کریمه کنگو (CCHF)، اداره دامپزشکی زهک با بهره گیری از تمام نیروها و امکانات موجود، اقدام به بازرسی دام ها قبل از کشتار و نیز بازدید گوشت لاشه دام های قربانی در روز عید سعید قربان خواهد نمود؛ به همین منظور از شهروندان عزیز درخواست می شود.

در هنگام خرید دام، از خرید و تهیه دام های که دچار لاغری شدید، ترشحات آبکی_ چرکی از چشم و بینی، کنه، ظاهری ژولیده، لنگش، مشکلات گوارشی نظیر اسهال و مشکلات تنفسی مانند سرفه شدید باشند، خود داری نمایند.

به منظور حفظ سلامت خود و خانواده، دام قربانی را در کشتارگاه های مجاز دام ذبح نمایند و از ذبح دام در معابر عمومی و منازل خود داری نمایند.

در موقع ذبح و پوست کنی و خرد کردن لاشه از دستکش مناسب استفاده نمایند.

بعد از ذبح دام چنانچه لاشه دارای رنگ غیر طبیعی، بوی فساد، کیست های انگلی و یا سایر عوارض باشد، جهت بازرسی گوشت به اداره دامپزشکی زهک و یا درمانگاه های دامپزشکی سطح منطقه مراجعه نمایند.

 از خرید گوشت دام های که به صورت غیر مجاز و خارج از کشتارگاه، ذبح گردیده و فاقد مهر بازرسی دامپزشکی است جدا خودداری نمایید.

 در صورتی که دامی که برای قربانی انتخاب کرده اید آلوده به کنه بود، از کندن و له کردن کنه با دست خودداری شود.
از مصرف گوشت و جگر دام  قربانی به صورت خام و یا نیم پز خودداری شود.

قبل از خرد کردن و بسته بندی، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ ساعت  در دمای ۴ درجه (دمای پایین یخچال) نگهداری و سپس مصرف شود (در این مدت فرآیند جمود نعشی و ترشح اسید لاکتیک باعث از بین بردن بسیاری از عوامل بیماری زا از جمله ویروس تب کریمه کنگو می شود)

دام آلوده به تب کریمه کنگو فاقد علائم بالینی بوده و در صورتی که حیوان بیمار در هفته اول آلودگی و هنگامی که هنوز ویروس در خون دام وجود دارد کشتار شود، خون، خونابه، سایر ترشحات و اندام های نظیر کبد می توانند برای افرادی که با این حیوان سر و کار دارند مخاطره آمیز باشد.

بیشتر گونه های پرندگان نسبت به بیماری مقاوم بوده ولی در شترمرغ این بیماری دیده شده است.

بهسازی دامداری ها سنتی، مبارزه با کنه (بوسیله سم پاشی بدن دام و جایگاه بخصوص در فصل گرما)، اجرای اقدامات حفاظتی فردی، خودداری از کشتار غیر مجاز دام و پرهیز از خرید و مصرف گوشت های فاقد مهر بازرسی دامپزشکی می تواند در کنترل بیماری  تب کریمه کنگو موثر باشد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 430494
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی