۱۹۲۸۷۵۲۳
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۹

زاهدان کهنه شهر تاریخی مهندسان سیستانی

زاهدان کهنه شهر تاریخی مهندسان سیستانی
به گزارش سفیر شرق؛ شمال سیستان و بلوچستان یکی از اعجاب انگیزترین مناطق تاریخی در کشور به شمار می رود،این منطقه با وجود آثار باستانی متعدد از حکومت ها و سلسله های مختلف،قصه ای دراز از دل تاریخ بیان می کند.
 
وجود آتشکده های سلسله ساسانیان، و یا ارگ های به جا مانده از خانان قاجار و از همه مهمتر تمدن پیشرفته شهر سوخته نشان از فرهنگ و تمدن بزرگ در این منطقه دارد.
 
اما شهرهای به جا مانده از دل تاریخ در سیستان کم نیستند ، یکی از مهمترین شهرهای تاریخی در شهرستان زهک را میتوان زاهدان کهنه نامید.
 
این شهر تاریخی که در  6  کیلومتری زهک قرار دارد به گفته برخی از کارشناسان در گذشته مرکزیت منطقه سیستان را برعهده داشته است.
 
عبدالکاظم میر شهرکی رئیس اداره میراث فرهنگی،گرشگری و صنایع دستی در این خصوص گفت:شهر تاريخي زاهدان كهنه در 20 كيلومتري جنوب شرقي زابل و در شمال حوزه زهك سيستان واقع شده است.
 
وی افزود: اين شهر از پنج بخش مجزا به نام هاي قلعه، ارگ اول يا ارگ زبرين، ارگ دوم يا ارگ فرودين، شارستان و ربض تشكيل شده است.
 
میر شهرکی تصریح کرد: شهر تاريخي زاهدان كهنه به روزگار حيات و آباداني، يكي از بزرگترين شهرهاي ايران به شمار مي رفت و در طول سده هاي 5 تا 9 هجري قمري مركزيت سيستان را بر عهده داشته است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی،گرشگری و صنایع دستی اظهار داشت: از وسعت اين شهر مهم سيستان، به دليل آن كه مجموعه آثار و عوارض مصنوعي موجود در ربض آن با گذشت زمان و دخالت عوامل مختلف طبيعي و انساني از بين رفته اند، اطلاع دقيقي در دست نيست ليكن وسعت مجموعه قلعه، ارگ و شارستان محصور آن به 3.248.272 متر مربع مي رسد.
 
در خصوص این شهر تاریخی جالب است بدانید نتايج مطالعات ميداني در اين شهر كه در طول سال هاي 1381 و 1386 خورشيدي از سوي نگارندگان اين نوشتار انجام گرفته است، آشكارا ثابت مي نمايد كه طراحان، شهرسازان و معماران شهر تاريخي زاهدان كهنه، قبل از آن كه اقدام به ساخت شهر و بناهاي موجود در آن نمايند، با انجام مطالعات كارشناسانه و علمي، نخست بر جغرافياي طبيعي منطقه تسلط يافته و سپس با در نظر گرفتن تمامي جوانب، اقدام به ساخت شهري نمودند كه چون از همه گونه تمهيدات اقليمي و سازگاري محيطي برخوردار بود، آسايش و آرامش را براي ساكنانش درپي داشت.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429946
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی